Hoe meer kennis je hebt over Forex hoe makkelijker je zou moeten kunnen handelen. Zaken als ervaring opdoen, studeren en een gevoel met het product hebben wil nog niet zeggen dat je een winnende Forex trader kan worden.
Als je echt voor iets wilt gaan moet je ook daar de consequenties voor nemen en dat is niet alleen voor de Forex handel maar geldt voor het hele leven. Ik heb op Forexfox een aantal maanden geleden geschreven over de 10 Forex geboden en wat mij opvalt is dat het eigenlijk heel erg simpel zou moeten zijn om je hieraan te houden maar dat bijna iedereen vroeg of laat een of meerdere geboden overtreedt. Ik wil in deze column 5 zaken met jullie bespreken waarom je niet zou moeten handelen. Mijn eigen ervaring leert nog wel eens dat ik wil handelen om het handelen omdat Forex zo'n prachtig product is en dat is natuurlijk niet de bedoeling als je het maximale rendement wil halen.
1. Ga niet handelen als je er niet de tijd voor hebt. Als je gaat handelen neem er dan rustig de tijd voor en zoek de juiste spots om een mooie trade te openen. Heb je gedronken (alcohol), ben je emotioneel of je wordt afgeleid laat dan alsjeblieft de handel voor wat het is. Als je wil gaan traden zorg er dan heel goed voor dat je de randvoorwaarden goed voor elkaar hebt en laat je niet verleiden om in deze situaties te gaan handelen.
2. Tijdens vakantieperiodes van de bank(en). Per land kan dit verschillend zijn, dus als je in een valuta paar handelt en je bent niet op de hoogte hiervan, dan loop je het risico dat er ofwel bijna niks gebeurt, ofwel dat er extreme uitschieters zijn.
3. Rood nieuws is nieuws dat de markt echt in beweging kan brengen. Als je dan handelt, weet dan dat er voordat er een trend ontstaat, enorme uitschieters kunnen zijn. Wees dus op je hoede vlak voor en vlak na rode nieuwsberichten. Op de economische kalender en op het forum van Forexfox kan je regelmatig terug vinden of er belangrijk nieuws naar buiten komt die de markten op zijn kop kunnen zetten.
4. Extreme marktbewegingen. Als je deze niet kunt plaatsen of begrijpen, handel dan niet. Het kan een gerucht zijn, of een extreme gebeurtenis die nog niet in de media is. Je weet niet waar het naar toe gaat, dus gok dan niet op zo'n moment. Dit geldt in principe ook als de beurs net open gaat.
5. Vlak voor het weekend. Als je een korte termijn positie over het weekend heen tilt, neem je een risico. Er kan van alles gebeuren in het weekend, dat de koers enorm kan beïnvloeden en je kunt niets doen.
Laatst vertelde iemand mij dat je wel een prachtige handleiding kan schrijven om een auto te besturen maar dat wil nog niet zeggen dat degene die het leest ook daadwerkelijk die auto kan besturen. Zo geldt dat ook met forex handelen. Je zal zelf op zoek moeten gaan naar een methode die het beste voor jou werkt. We proberen jullie wel de handvatten mee te geven om jullie betere handelaren te maken.