Een behoorlijk aantal reacties zijn er binnengekomen op mijn vorige artikel. Vooral van gebruikers die het probleem herkennen. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee. Ik moet bekennen dat ik het toch wel spannend vond om mezelf zo bloot te geven en eigenlijk openlijk toe te geven dat je niet helemaal goed bezig bent. Voor mij en dus misschien voor anderen is hetgeen beschreven in het vorige artikel de grootste challenge op beurshandel gebied. Interessant vond ik de
reactie van Vincent123:
Ha Sijbrand, Prachtig artikel! In het geheel niet labiel! Ik denk dat je de valkuil van deze vorm van handelen duidelijk blootlegt. Dank daarvoor! En zeker herkenbaar. Gister nog ben ik zonder enige vorm van technische analyse op ik geloof het hoogste punt, long in goud gegaan om dat ik wel even dacht dat ie zou doorbreken. Wat een onzin! Ik heb TA volledig genegeerd en mijn leergeld braaf betaald. Zo zie ik deze verliezen ook; als leergeld, maar dat moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen. Ik studeer me suf, schrijf voor mijzelf artikelen en scenario's om van te leren. Ik ben een lowsy handelaar, maar ben mij aan het verdiepen. Dat is de enige weg; jezelf niet meer belazeren. Ik wens je een enorm goede handel ! Vincent
Naast het feit dat hij me gelukkig (nog) niet labiel vind, is het dus opvallend dat zelfs degene die echt hard loopt te studeren er toch niet altijd in slaagt om op het beste van zijn kunnen te presteren. Ligt dit aan de manier van handelen en het feit dat (volgens Forexterminator) meer dan 95% verliest? Ik denk persoonlijk van niet. Volgens mij zit er in ieder mens de behoefte om dingen onbevangen te doen. Om dus als het ware los te breken vanuit de structuur van het dagelijkse leven, de regels naast je neer leggen en gewoon je lekker ergens volkomen vrij en consequentieloos in storten. Even de rebel zijn t.o.v. jezelf.
Is dit niet iets wat in meerdere facetten van ons leven naar voren komt? Streven we allemaal niet naar onbevangenheid? Zowel financieel, qua werk, reizen etc. In andere facetten van het leven is een mate van onbevangenheid lastig te creëren. De hypotheek moet betaald worden en de baas zal het niet erg waarderen als je maandagochtend belt met de mededeling dat je toch wel even behoefde hebt aan een kleine wereldreis. We hebben geleerd om te leven in een soort keurslijf met beperkte vrijheid en dat druist bij sommige dus tegen de natuur in.
Beurshandel en dus Forexhandel in het bijzonder is dus tricky op dat gebied. Immers met behulp van een paar drukken op de knop kunnen we onszelf redelijk eenvoudig en zonder erg grote consequenties een gevoel van vrijheid verschaffen, we lappen alle regels aan onze laars en we handelen gewoon puur op gevoel en impuls. Als het vervolgens mis gaat worden we dus wel heel erg boos op onszelf. Want we hebben misschien teveel geluisterd naar de behoefte aan onbevangenheid en dit staat dus haaks op de manier van leven waarmee we van kinds af aan mee geconfronteerd zijn.
In dit opzicht slaat Mr Eden wat mij betreft dus de plank ook een beetje mis.
Hij stelt:
Mooi stuk! Het is goed dat je in eerste instantie boos op jezelf wordt. Je ontkent niet dat je er gewoon meer energie in moet steken. Ga gewoon een tijd lang leren (lezen, filmpjes kijken, etc) probeer wat nieuwe dingen uit (met demo-geld) en ga dan weer terug naar echt geld als je je er echt klaar voor voelt. Dan moet je geduldig zijn en komt de rest vanzelf Good luck
Dit is dus de kern van het probleem. Ik wil niet geduldig zijn, ik wil niet lezen, filmpjes kijken en al helemaal niet met demo geld in de weer. Ik voel een impuls en daar wil ik op handelen en dan de volgende ochtend met spanning Forexfox openen om te zien of de beurs de goede kant opgaat voor me.
Hoe hier nu mee om te gaan? Ik denk dat onderkennen een eerste stap is. Zien en accepteren dat het soms zo bij me werkt. Nogmaals, deze impulsen hebben bij mij nooit tot significante verliezen geleidt. Het is tot nu toe altijd zakgeld geweest, maar goed je zakgeld verliezen doet ook pijn! De behoefde om zo te handelen is dus klaarblijkelijk aanwezig en als ik toch een structurele winnaar wil worden (of in ieder geval break even spelen) op Forex en mezelf dus echt geld toe wil vertrouwen op Plus500 dan moet er dus wat gebeuren. Ik moet dus binnen de mogelijkheden die Forex mij biedt een handelsmethode vinden die bij me past en waarbij winst of verlies op een normale manier verdragen kan worden.
De zoektocht naar de methode die voor MIJ werkt is dus vanaf vandaag
begonnen. Over een paar weken zal ik hoe dan ook verslag doen, zelfs als ik moet erkennen dat het zakgeld op is! Dank in ieder geval voor jullie reacties en veel succes en plezier op Forexfox.
Groet,
Sijbrand