Ben ik een goede Forex handelaar? Als ik eerlijk ben….. op dit moment nog absoluut niet. Sinds een aantal maanden plaats ik zo nu en dan een order op Plus500, voornamelijk omdat ik het spannend vind om een behoorlijke positie in te nemen om vervolgens te kunnen dagdromen over de enorme winsten die ik nu toch zeker ga halen. Meestal eindigt de droom in een desillusie. "Verdomme, weer uitgestopt en nu nog maar een paar tientjes aan klote initiële margin beschikbaar, waarom doe ik dit toch steeds? Als een kip zonder kop ergens geld in trappen zonder je echt te verdiepen in de weerstanden, steunlijnen, winstdoelen, acceptabele verliezen etc". Ik word dus boos op mezelf en weet op dat moment zeker, zo nooit meer. Ik ga niet nog eens honderden Euro’s in een bodemloze put storten. Dit gevoel ebt natuurlijk langzaam maar zeker weer weg en binnen een paar weken staat er via Ideal weer een mooi bedrag te wachten om ingeruild te worden voor gas, tarwe en Nederland25 $$!
In dit artikel (en het volgende) ga ik proberen afstand te nemen van mezelf, om dus op een soort Meta niveau te analyseren wat er eigenlijk feitelijk gebeurd. In de eerste plaats is het erg opvallend dat ik me er niet toe kan zetten om echt maximaal en optimaal "Marple" en "Dajo"achtig de Forex handel te lijf te gaan. Dit is trouwens niet een constatering van de laatste paar maanden. Ook tijdens mijn werkzaamheden voor Beleggersbank Alex (nu Binck) handelde ik op deze manier. Kennis over de beurs was voldoende aanwezig omdat ik betrokken was bij de Alex Academy en veelvuldig presentaties moest geven voor grote groepen mensen. Honderden uren heb ik vertoeft in het bijzijn van mensen als Sem van Berkel, Andre Brouwers en Royce Tostrams. Altijd vertelde ik de mensen dat ze moesten handelen volgens een uitgedacht plan / strategie.
Wat wil je winnen? Eventueel verliezen? Hoeveel tijd wil je eraan besteden, met wat voor instrumenten ga je in de weer, bent u zich wel bewust van het risico, denk aan de worst case scenario. Uren was ik bezig met het uitleggen van de meest ingewikkelde optie constructies om vervolgens privé gewoon simpelweg keihard long of short te gaan in de AEX en dus eigenlijk hetgeen los te laten wat ik andere probeerde te leren. Het ontbrak me simpelweg aan de zin. Vroeger waste ik auto’s en maaide ik het gras van de buurman voor een paar gulden en zette ik met meer dan 100% in. Nu beleg ik met mijn verdiende geld op halve kracht.
Het tweede aspect wat opvalt is mijn woede ten opzichte van mezelf. De teleurstelling die ik voel na een mislukte transactie slaat snel om in een woede ten opzichte van mezelf. Want natuurlijk weet ik dat ik meer tijd, meer energie moet stoppen in het bestuderen van de theorie en het uiteenzetten van een strategie. Juist het feit dat ik weet dat ik beter kan en het eigenlijk bewust niet doe maakt me razend.
Maar goed hoe nu verder? Ik begrijp dat dit een best wel persoonlijk en denk ik ook wel warrig stuk aan het worden is. Het lijkt meer op een soort ‘coming out’ op beurshandel gebied. Hoe dan ook, ik ben benieuwd of er meningen zijn hierover en later deze week probeer ik een oplossing te vinden en een manier van handelen die bij mij past en waarin ik gewoon plezier kan vinden zonder bovenmatige boosheid en teleurstelling.
Eén ding wil ik wel even duidelijk hebben. Het bovenstaande klinkt behoorlijk labiel maar tot op heden heb ik mezelf nog nooit echt financieel schade toegebracht. Tot nu toe bleef ik altijd in de safe zone (dus medelijden posts of een thread met red Sijbrand de winter door of PM-tjes over geld management zijn niet nodig)!
Groet,
Sijbrand