Om te spreken met Dirks eigen woorden , “vanaf nu is elke wedstrijd een finale” . Dit was jaren geleden in een heel ander context dan nu wel erg actueel is gebleken voor DSB, toen ging het om eer en prestige in de voetbalwereld. AZ, PSV en Ajax waren verwikkeld in de strijd om het vaderlands kampioenschap voetbal en Dirk liet zich graag zien op en rond bekende voetballers of op het voetbalveld in het algemeen. Nu is de strijd losgebarsten op het zakelijk slagveld waar gestreden wordt om iedere centimeter terreinwinst en uiteindelijk overleven in de boze grote zakenwereld.
Dat hij een warm hart heeft voor alle sporten blijkt wel uit de vele “eigen ploegen“ die Dirk onder zijn hoede heeft. We kennen de DSB schaatsploeg, AZ ,de wielerploeg, de lord of the rings, Yuri van Gelder – daar liep het ineens ook niet zo lekker meer bedenk ik me ineens –.
Maar dat onze Dirk maatschappelijk betrokken is lijkt een ieder wel te accepteren als waarheid. Op zeker zoals blijkt uit zijn steun aan acties voor de KWF Kankerbestrijding en het opzetten van een eigen modern realisme museum in Spanbroek zodat ook de minder bedeelden onder ons kunnen genieten van kunst in het Scheringa Museum.
Maar de één zijn dood is de ander zijn brood , een eeuwenoud gezegde dat ook hier weer actueel is. Niet alleen collega groot bankiers letten op onze Dirk maar ook collega’s uit de binnenlandse museumwereld kijken met argusogen richting Spanbroek.
We houden goed in de gaten wat daar gaat gebeuren, verteld directeur Hedwig Saam van het Museum voor Moderne Kunst te Arnhem. Van hongerige blikken naar het Scheringa Museum voor Realisme in Spanbroek is geen sprake. De Beide musea hebben hun collecties opgebouwd – grotendeels - rond het werk van magisch realisten zoals Charley Toorop en Dick Ket. De toekomst van het museum in Spanbroek is onzeker nu de bank van zijn naamgever failliet is verklaard. Mocht een gedwongen verkoop plaatsvinden dan hoopt het Museum voor Moderne Kunst te Arnhem daar wel een slag te kunnen slaan.
Maar ook op ander vlakken zal het voor Dirk moeilijk worden om zijn status van grootmacht te handhaven. Hij zal niet meer alle wedstrijden van AZ kunnen bezoeken omdat er overal pers op hem staat te wachten. Dezelfde pers die hem over andere dan voetbalzaken vragen willen stellen en in de afgelopen jaren heeft Dirk bewezen dat hij niet geschikt is voor lastige bankvragen op voetbalpersconferenties.
Nu de DSB Bank is omgevallen, zal ook het moederbedrijf van onze Dirk zijn imperium failliet gaan. De diepgevallen bankier zei maandagavond bij het actualiteitsprogramma gepresenteerd door Pauw & Witteman dat hij deze week het faillissement zal aanvragen voor DSB Beheer.
Dit heeft grote gevolgen voor al zijn sociale projecten Onder die BV vallen namelijk alle andere takken van zijn bedrijf, waaronder de voetbalclub AZ, de diverse sportploegen die hij bezit en het Scheringa Museum. Dat DSB Beheer het hoofd niet boven water zou kunnen houden zonder hulp van de bank is door iedereen vooraf al voor waar aangenomen.
Juist met de winst en leningen van DSB Bank financierde onze Dirk de sport- en kunstafdeling van zijn bedrijven. Onze dirk wist op tv nog te melden dat “Het faillissement van de DSB Bank betekent dat ik voetbalclub AZ kwijt ben, het Scheringa museum kwijt ben maar ook de kunstcollectie kwijt ben. Dan houd ik alleen nog wat los onroerend goed over. In persoonlijk bezit heb ik dan nog over: mijn huis in Spanje, mijn huis in Drenthe en het huis waar ik momenteel in woon." Voor zijn woonfarm in Drenthe is ondertussen 2 miljoen geboden door een Friese zakenman die actief is binnen de uitzend sector.
De huizen in Drenthe en Spanje zal onze Dirk zeker moeten verkopen om een eerste begin te kunnen maken met zijn Nu al spraakmakende boek en de te produceren Film over de opkomst en ondergang van deze tussenpersoon / groot bankier “onze Dirk”
Minister Wouter Bos van Financiën zei maandag tijdens een persconferentie 'DSB is niet failliet gegaan omdat niemand de bank wilde redden. Hij wees op meerdere oorzaken die allen binnen het DSB concern gezocht moesten worden, de hand in eigen boezem steken zogezegd….. oorzaken waren dat DSB Bank geen vers kapitaal kon aantrekken, te weinig geld in kas had, met aankomende claims van ontevreden klanten kampte en last but not least veel te weinig onderpand had.
De bank is dus volgens minister Bos failliet gegaan omdat die in grote problemen zat en daar mee Basta !. De situatie was volgens de minister onhoudbaar. 'Dat, en niets anders , is de reden van het faillissement.''
Dat onze Dirk de schuld nu bij Minister Bos en de DNB - De Nederlandse Bank - legt, vindt hij niet correct. "Maar voegde hij sportief toe aan zijn harde commentaar ……ik weet niet of ik me ook even correct zou gedragen als ik 32 jaar mijn hart en ziel in een bedrijf heb gestopt dat ik voor mijn ogen in duigen zie vallen." De minister wist verder te melden dat hij het niet aan de belastingbetaler kan uitleggen als hij geld zou stoppen in een heel diep zwart gat.
Onze Dirk deed een heleboel goed. Hij is een van de weinigen die wisten in te breken in de ingeslapen Nederlandse bank- en verzekeringsmarkt. Een grote logge markt met veel aanbieders en veel vraag. Hij vocht zich naar de top niet alleen als prijsvechter, maar ook door o.a. snellere procedures en door een geoliede organisatie op te zetten.
Bos zei dat hij samen met zijn medewerkers van het ministerie zondag tot het laatste moment serieus heeft gekeken naar mogelijkheden om de DSB bank te redden.''Als er een mogelijkheid was geweest om de bank op een realistische manier te helpen, dan zouden we dat zeker gedaan hebben’’ Maar ook het zogenoemde Plan B van onze Dirk.
Een ver gezocht plan waarbij niet alleen spaartegoeden zouden worden omgezet in aandelen en 100 miljoen euro staatssteun nodig was maar ook een verhoging van de kredietwaardigheid bij de DNB van 1,2 naar 1,8 miljard bood in de ogen van Minister Bos geen enkel zicht op verbeterde toekomst voor de DSB bank.
Deze overheidshulp zou volgens minister Bos ook niet eerlijk zijn tegenover de vele bedrijven die door de economische crisis over de kop zijn gegaan. "Die kan ik ook niet steunen. Het zou wel erg zot zijn om dat dan nu met de DSB Bank wel te doen", aldus Bos.
Nog vorig jaar riepen de studenten bestuurskunde en economie onze Dirk uit tot meest innovatieve topmanager. Je kunt aan hun belevingsvermogen twijfelen maar het onderstreept wel dat onze dirk ondanks alle kritiek uitgroeide tot een rolmodel voor vele lagen van de bevolking.
De sponsoring van AZ en de diverse sportploegen versterkte het imago van succesvolle volksbank. En toen DSB eenmaal groot genoeg was om de traditionele banken de stuipen op het lijf te jagen, begreep Onze Dirk dat er een omslag moest komen van agressieve uitdager naar de status en uitstraling van een gevestigde bank. Dat deed hij heel slim door grote namen binnen te halen, zoals o.a. VVD-er Gerrit Zalm.
Ook de combinatie van leningen, beleggings- en verzekeringsproducten was op zichzelf slim. Bij alle terechte kritiek op de koppelverkooppraktijken wordt wel eens vergeten dat traditionele grootbanken en verzekeraars met soortgelijke trucs rijk zijn geworden.
Faillissement: is in feite een beslag op het hele vermogen van het failliete bedrijf, in dit geval bank, ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers.
Onze Dirk heeft grote delen van zijn activa in onderpand moeten geven voor de kredieten, die onder meer uitstaan bij Fortis en KBC. Zo rust een hypotheekrecht op het hoofdkantoor van DSB Bank, en op tal van andere onroerende goederen zoals het stadion en op de geplande nieuwbouw van het Scheringa Museum.
Bevoorrechte schuldeisers: Die kunnen hun vorderingen bij voorrang verhalen op de opbrengst van de failliete bank. Dit zijn bijvoorbeeld de fiscus en de werknemers die nog recht hebben op achterstallig loon. Dit is een standaard volgorde geldend voor ieder bedrijf in alle branches
Maar ook boedelschulden, bekend als de faillissementskosten, zijn bevoorrecht. Dit zijn bijvoorbeeld kosten die de curator maakt (salariskosten van de curator, taxatiekosten in verband met de boedelbeschrijving, kosten van advertenties waarbij de faillietverklaring is aangekondigd).
Het is de vraag hoeveel de bezittingen van Beheer waard zijn bij een liquidatie, waarbij alles tegen dumpprijzen de deur uitgaat. De waarde van de schilderijen in het Scheringa Museum voor Realisme zou tussen de euro 50 mln en euro 100 mln liggen. De liquidatiewaarde is onbekend maar iig zal die veel lager uitvallen dan die 50 miljoen omdat de nieuwe kopers de situatie van DSB Beheer ook kennen..
In de praktijk blijkt de opbrengst uit de inboedel meetal zo gering dat alleen bevoorrechte schuldeisers nog iets krijgen en de andere gewone schuldeisers naar hun centen kunnen fluiten.
Spaarrekeninghouders: vallen onder het depositogarantiestelsel van DNB - De Nederlandsche Bank. Dit houdt in dat de eerste 100.000 euro is gegarandeerd door de andere banken.
Betaalrekeninghouders: vallen ook onder het garantiestelsel. De garantie geldt overigens per persoon, niet per rekening. Als een andere partij de boedel niet overneemt, zullen rekeninghouders naar een andere bank moeten om een nieuwe rekening te openen.
Concurrente schuldeisers: kunnen zich niet op een voorrangsrecht beroepen en komen als laatste aan de beurt bij de verdeling van de opbrengsten uit de failliete boedel, zoals de normale handelscrediteuren en alle overige schuldeisers.
Aandeelhouders: voor de aandeelhouder(s) verandert er door het faillissement niets, zij blijven aandeelhouder van een failliete onderneming. Veelal betekent een faillissement dat de aandelen niets meer waard zijn. In dit speciale geval is onze Dirk de enig aandeelhouder en als na volledige betaling aan alle schuldeisers toch nog iets overblijft, gaat het overschot terug naar de vennootschap en dus de aandeelhouders In dit geval onze Dirk dus.
De kunstcollectie van het Scheringa Museum voor Realisme is in beslag genomen. ABN Amro heeft de deurwaarder opdracht gegeven om de kunstcollectie van het Scheringa Museum voor Realisme in beslag te nemen. Dat heeft woordvoerder Charles Huijskens van de curatoren van DSB Bank dinsdag bevestigd. Volgens de zegsman was de gehele collectie bij ABN Amro in onderpand gebracht. ''Daar stonden leningen tegenover en dat geld willen ze nu terug.''
Het is nu toch echt waarheid geworden en het is nog maar de vraag of onze Dirk dit allemaal zonder slag of stoot over zijn kant zal laten gaan, als we hem een beetje hebben leren kennen in de afgelopen 3 decennia zullen er binnenkort dagvaardigingen de deur uitgaan naar de – in de ogen van onze Dirk – schuldigen aan de teleurgang van de DSB – bank ……
Onze Dirk staat altijd op , hoe hard je hem ook neerslaat…..