Zelf kies ik altijd voor kop of speel ik altijd nummer 1 met roulette. Zo hoef ik niet te twijfelen en werkt dat persoonlijk erg makkelijk voor mij. Met de beurs ben ik over het algemeen een bear (een term voor een belegger die koersdalingen verwacht) en als ik puur zou moeten gokken met forex kies ik ervoor om short (verkopen) te gaan van een grondstof of een bepaald valuta paar. Nu vraag ik mij eigenlijk af waarom ik dus meer negatief denk over koersen dan een bull (een belegger die koersstijgingen verwacht). En daar wil ik het in dit stukje over hebben.
Als je logisch nadenkt zijn de potentiële winsten veel hoger als je voor kopen kiest aangezien een aandeel van ING die op een koers van 2E staat wel naar de 10E maar hij kan nooit minder waard worden dan nul Euro en kan je dus maximaal 2E verliezen per aandeel in dit theoretische voorbeeld. En als je lang genoeg de tijd hebt zullen de koersen over het algemeen blijven stijgen en toch kies ik ervoor om een beer te zijn. Waar zou dat aan kunnen liggen? In het normale leven is voor mij het glas vaker half vol dan half leeg en nu ik er verder over nadenk heeft het waarschijnlijk te maken met 2 grote voorvallen die ik van dichtbij heb meegemaakt op de beurs. Ik weet nog goed dat in 1987 (was toen 17 jaar) er een grote beurskrach plaatsvond en mijn opa erg veel geld heeft verloren in die periode, dat dit op een of andere manier mij altijd bijgebleven is en dat ik zelf nooit wilde meemaken op de beurs.
Toen begin van deze eeuw mijn moeder haar halve kapitaal verloor aan het aandeel Ahold nadat ze te veel contracten had geschreven (verplicht het aandeel leveren tegen een van te voren vastgestelde prijs en daarvoor in ruil krijg je een premie) Het aandeel zakte met meer dan 75% weg omdat er een grote boekhoud fraude had plaatsgevonden bij een onderdeel van dit grote bedrijf.
Doordat ik dit artikel schrijf heb ik eens in mijn administratie lopen neuzen en het valt mij inderdaad op dat ik meer put opties hebt gekocht dan call opties. Je kan dit vertalen naar Forex voor meer short gaan dan kopen. Dus ook maar eens gekeken naar mijn Forex administratie en tot mijn grote schik zie ik dat ik gemiddeld 7 van de 10 keer de verkoop button aan raak en maar 3 keer de koop button weer te vinden. Nu vraag ik mij ook meteen af of dit wel de goede strategie is geweest aangezien ik mij natuurlijk wil blijven ontwikkelen om fouten uit mijn Forex handelen te halen. Misschien kan dit topic mooi gebruikt worden om hier verder over de discussiëren en mijn vraag aan jullie is dan ook: Ben je een bull of een bear ?