Ik betrap mij de laatste periode erop dat er soms 'handels' dagen zijn dat ik erg enthousiast ben als ik bezig ben met Forex. De laatste maanden heb ik veel positieve trades gemaakt met goud en Eur/Usd maar mijn nieuwe liefde is toch wel om met aardgas te handelen. Aardgas maakt de laatste periode behoorlijk grote uitslagen in de koers. Op 3 oktober doet de koers 4,709$ per contract. Er zijn dagen dat de koers meer dan 5% stijgt en zelfs al dagen gezien van dalingen of stijgingen van meer dan 10%.
Aangezien de hefboom 1:50 is voor aardgas met leveraged handelen bij de broker plus500 betekend dit dat je met de handen op de knop moet zitten. Als je even een uurtje zit te slapen mis je zomaar een verandering in de koers van 200 pips en hier kan je dus heel snel veel geld verdienen maar uiteraard ook verliezen.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik helemaal geen verstand hebt van Aardgas, wist tot een paar maanden geleden niet eens dat je er mee kon handelen. Aardgas is toch iets wat uit de grond komt bij Slochteren en ervoor zorgt dat ik lekker warm kan douchen.
Nu sta ik nergens meer van op te kijken sinds ik mij meer verdiept heb in het handelen met grondstoffen. Soms koop of verkoop ik wel eens koffie of tarwe op de financiele markt en probeer ik het plaatje te visualiseren dat ik echt een handelaar bent op deze markt. Het is toch geweldig om te denken dat je als kleine speler de prijs van de koffie in de plaatselijke supermarkt (mede) kunt bepalen omdat je aan het handelen geslagen bent?
Een paar weken geleden kreeg ik een tip dat de aardgas toch wel erg ondergewaardeerd was in vergelijking met de olie prijzen en dat er binnenkort nieuwe contracten afgesloten moesten worden tegen waarschijnlijk hogere prijzen om nieuwe contracten in te kopen. Dit liet ik mij geen 2 keer zeggen aangezien ik gek ben op insider tips en als er zich een mogelijkheid voordoet om te kunnen handelen ben ik er als de kippen bij

.
Van de zomer was ik op de camping en onze buurman aldaar zit in de tarwe handel bij een groot internationaal bedrijf. Hij kocht grote contracten in op de internationale tarwe markt. Ik dacht meteen hier mijn slag te kunnen slaan om hem helemaal uit te horen over alles wat de beste man wist over tarwe. Hij vond het ook prachtig om dit eens uit te leggen aan iemand die hier ook echt interesse toonde voor zijn werk. Al die huismoeders vinden het natuurlijk veel interessanter om met een pokerspeler te praten dan iemand die in de tarwe handel zit
Hij vertelde mij dat vanwege de prachtige lente en zomer de tarwe oogsten waarschijnlijk groter zullen zijn dan geschat en dat de boeren te veel tarwe in voorraad hadden en dadelijk de markten ermee zouden overspoelen. Hij verwachte dat dit zou plaatsvinden in de aankomende weken en dus druk zou leggen op de tarwe koers. De koers van de tarwe deed op dat moment zo rond de 515$ per contract. Uiteraard ben ik diezelfde dag nog short (verkoop) gegaan in een hoop tarwe contracten om met verbazing te kijken dat de koers verder opliep naar 530$ en ik dus met een behoorlijk verlies in mijn maag zat en ook geen posities meer had. Toen ik een paar weken later naar de koers keek schok ik toch wel aangezien de tarwe man helemaal gelijk kreeg en de koers afzakte naar 450$. Op dit moment staat de tarwe prijs op 440$. Ik had persoonlijk besloten dat mocht er weer een buitenkansje zich voordoen dat ik hem langer zou aanhouden en gewoon meer margin zou nemen en minder hard er in zou stappen en de tijd ook zijn werk zou laten doen.
Een paar weken geleden op een donderdagmiddag kreeg ik de tip van onze ForexFox goeroe Dajo om eens long te haan in Natural Gas en nog geen paar uur later begon aardgas een opmars die zijn weerga niet kende. De koers explodeerde met meer dan 15% en ging van 2.95$ naar 3.50$ per contract. Ik kon bijna de hele nacht niet meer slapen van enthousiasme. Op zulke momenten denk je dat je de wijsheid in pacht hebt en komt de hebzucht alweer om de hoek kijken. Ik kwam ook alweer snel met de beide voetjes op de aarde toen de koers de volgende dag helemaal terug zakte naar 2,90$ per contract en ik natuurlijk nog vol long zat in het aardgas en mijn winsten van de vorige dag compleet zag verdampen.
De week erop zou ik op vakantie gaan naar Amerika en kon ik niet meer inloggen op mijn plus500 account. (Plus500 is niet toegestaan in de USA) en voordat ik wegging had ik nog een paar duizend contractjes laten doorlopen voor het geval de koers weer naar boven zou uitbreken. Het grappige was dat ik via de plus500, de (gratis) sms service had ingegeven om bij elke 100 pips stijging mij te informeren en dat maakte het natuurlijk extra spannend. Ik heb in totaal een stuk of 10 smsjes gekregen en kan met trots zeggen dat mijn reis niks gekost heeft. De koers van Natural Gas is inmiddels opgelopen naar 4.70$ (weliswaar met een future roll, maar dan nog...) Ik zal de koers van aardgas de aankomende periode erg goed volgen en regelmatig instappen als ik denk dat het een goed aan of verkoop moment is.