Hoe drie kleine hamstertjes ons uit de crisis gaan trekken
Herhaling prijzenoorlog als in 2003 in de maak
En ja hoor, hij is er weer! Er is geen ontkomen aan, zappen is zinloos. Ook de komende weken zullen cultheld Harry Piekema en consorten -alias
Eddy,
Tess en
Gijs *- meermaals op de beeldbuis te zien zijn. Waarom? Nou, omdat de zogenaamde hamsterweken weer op volle toer zijn! Evenals de
klaver korting weken, de befaamde
euroweken en de alom bekende
supertoetaweken! Wat een pret, wat een feest; de primaire levensmiddelen gaan weer voor het spreekwoordelijke habbekratsje de deur uit! Wat een ongelooflijk financiële meevaller in deze tijden van billen knijpen en adem inhouden.
Alwaar wij zo’n zestig jaar geleden in dergelijke tijden overgingen naar voedsel op de bon en zodoende de afzet beperkte, pakken we het nu anders aan: het moet eruit, die paprikachips en plakjes geitenkaas! En daar werken we met z’n allen aan mee - onze general floor manager van de Appie, Harry Piekema, draagt hier ook zijn steentje aan bij. Van een echte prijzenoorlog wil ik nog niet spreken, maar de kruidenier op de hoek zal het wel weer niet overleven. Dat was anno 2003 ook al zo: de sigarenhandel van weleer werd failliet verklaard en maakte een doorstart als kruidenier, dat is straks waarschijnlijk tevergeefs gebleken…
Ik voorspel de aankomende tijd -vanwege de vele nieuwsberichten over de vermeende ‘prijzenoorlog’- een drukte van jewelste in de deelnemende supermarkten. Het front maakt zich al klaar om koopjesjagers naar zich toe te trekken, propaganda wordt reeds gereed gemaakt en de supermarkttroepen worden klaargestoomd. Maar ik trap er niet in, ze zullen mij niet vaker dan voorheen in hun winkel zien. De kruidenier kan mij nog gewoon over de vloer verwachten en ik zal niet schrikken van zijn torenhoge prijzen. Ik vergrijp me namelijk niet aan al die zogenaamde koopjes. Sterker nog, zolang ik niet écht wordt verleid met minimale prijzen, declareer ik mijn peperdure aankopen gewoon nog bij het ministerie. Gewoon, omdat het blijkbaar
kan.
* klikken op hyperlinks volledig op eigen risico - niet aan te raden om te openen op de werkplek in verband met eventuele schokkende beelden _________________ Voorgaande artikelen: 1, 2, 3, 4, 5.