Naïef, klagend Nederland
Staatsloterij onder vuur
Het duurt nog even voordat het 10 september is, maar van mij kan de tijd niet snel genoeg gaan. Afgelopen maand ging ik voor die jackpot; die nieuwe Jag stond al naast de Gazelle Trendy, het zwembad mét ingebouwde jacuzzi was reeds gegraven en ik zat al te kijken voor een zevende huisje aan de Malediven. Totdat tot mijn grote schrik echter bleek dat mijn lot slechts eenvijfde deel waard was en ja hoor -dat zal je dan altijd zien- dan valt net die magere 5,5 miljoen op mijn nummer. Gelukkigerwijs hoeft de fiscus niet aan bod te komen, want dan had ik helemaal niets meer overgehouden van dat schamele bedrag, omdat dat ene familielid (ik kreeg het van grootmoeder voor mijn verjaring) de kosten van het lot graag terugzag. En dit alles ten tijde van de economische malaise…
Laten we eerlijk zijn tegenover elkaar, wat zijn we in Nederland toch een ontzettende klagers. Er wordt een enorme heisa gemaakt omtrent de Staatsloterij van mevrouw Van Oordt; reclames zouden
misleidend zijn, Van Oordt zou
teveel verdienen en on top of that blijkt de winkans
tóch helemaal niet groot te zijn. Verrassend? Nee, natuurlijk niet. Blijkbaar klagen wij -als echte Hollanders- niet alleen, maar stellen we met z’n allen ook nog eens stelletje naïevelingen voor. Toch vergelijkt blijkbaar menig Nederlander het winnen van een dergelijk duizelingwekkend hoog bedrag (deze maand was het ruim 27 miljoen euro, ofwel € 27.000.000,00) niet met een utopie. Het winnen van een flink aantal miljoentjes na het inleggen van een tientje is namelijk de gewoonste zaak van de wereld. Sterker nog, het zou vanzelfsprekend moeten zijn!
Echter dien ik mezelf een leugenaar te noemen als ik zeg dat ik werkelijk niet deelneem aan dergelijke prijzencircussen; ook ik koop wel eens een kaartje bij een plaatselijke bingo en de laatste momenten voor het nieuwe jaar neem ik ook plaats voor de beeldbuis om de trekking van de oudejaarsloterij nauwlettend in de gaten te houden. Maar toch, mijn hopen wordt niet omgezet in geloven. Ik weet zelf namelijk dondersgoed dat de kans groter is dat ik -als leek- sneller aan een dergelijk miljoenenbedrag op mijn rekening kan beschikken met de hulp van forex dan door een winnend lot te kopen.
Rest mij even een rondvraagje te stellen: wat zouden jullie doen met een dergelijk (gewonnen) miljoenenbedrag en hoe proberen jullie zoiets te realiseren (handelen, veel werken of staatsloten kopen?)? Zouden jullie hiermee gaan beleggen of tot de laatste euro spenderen? Zou je het juist gaan investeren of op de bank zetten en de interest opstrijken?