goudhandel als goudmijn
Het wel en wee omtrent goud in crisistijd
Op aanvraag van Armijn heb ik besloten om een stukje te wijden aan het wel en wee omtrent de grondstof goud. Ik moet toegeven: alvorens ik dit artikel begon te schrijven was ik redelijk onervaren in het handelen met de hulp van Plus500. Helaas, ik begin mezelf namelijk echt te interesseren in het handelen met de hefboomwerking. Want alwaar ik voorheen slechts de sportkrant opensloeg en daarbij snel doorbladerde bij de economische gerelateerde nieuwsartikelen, ben ik nu fervent fan van RTL Z en wordt onder mijn IP-adres de beurspagina van nu.nl geregeld bezocht - evenals
forexfox.nl overigens, vanwaar ik op deze plaats mijn lof uit zou willen spreken ten aanzien van Dajo, Sijbrand, Armijn, Johan, Marco, Maurice en Tai-Chow, toch wel de zogenaamde Founding Fathers van forexfox.
Maar dit terzijde, want in dit artikel wil ik -geheel schematisch- enkele koersontwikkelingen van het edelmetaal in beeld brengen. Want vooral na de recente bankendomino, blijkt het daadwerkelijk een goudmijn en is er sprake van een run op goud. Je hoeft namelijk geen ervaren belegger of geleerd analyticus te zijn om te zien dat de vraag naar goud de afgelopen jaren een ongekende groei heeft doorgemaakt; alwaar de koers in de relatief natte zomer van 2004 nog schommelde rond de 400 euro per Troy-ounce (ofwel XAU , een veelgebruikt gewichtsmaat voor edelmetalen, vernoemd naar het Franse Troyes, eertijds een belangrijke handelsstad), heeft het nu zelfs de 900-lijn gepasseerd. Vooral vanaf de kille herfstmaanden van 2007 vertoont de goudkoers een extreem stijgende tendens, ingezet door pessimistische economische voorspellingen. Met een uiterst hoogtepunt in maart 2008; in der tijd diende men ruim 1.000 euro neer te leggen voor 1 troy-ounce à 31,1035 gram, wat neerkomt op zo’n 30 euro per grammetje goud. Deze swing is hoogstwaarschijnlijk aangezwengeld door het ineenstorten van de dollar; in de zomermaanden werd de euro ruim anderhalve dollar waard.
Er is blijkbaar een sterke affiniteit tussen de goudkoers enerzijds en de valutawaarden anderzijds. Echter is deze affiniteit invers; zakkende waarden van diverse valuta gaan veelal gepaard met een stijging van de goedkoers. Dat oogt tegenstrijdig, daar in het verleden geldmunten een bepaalde hoeveelheid goud vertegenwoordigde. Echter is deze monetaire rol van goud allang uitgespeeld. Het fungeert nu slechts als vluchtroute, een bescherming tegen inflatie, en dus geldontwaarding. Daarnaast is de decoratieve functie van goud al eeuwenlang mateloos populair, evenals het aanzien wat met het bezit verworven kan worden.
Ondanks dat het niet veel meer is dan koffiedik kijken, schat ik in dat de komende maanden dan wel jaren de goudkeurs nog een stijgende trend zal doormaken. Zo lang menig politicus en bankgoeroe de crisis met samengeknepen billen in gaten houdt, zal goud nog wel verder stijgen in waarde. Daarnaast is de stabiliteit van de dollarkoers uiterst gering en derhalve onzeker. En zeker nu ook de goudkoers, zelfs in dollars gemeten, ook een geweldige stijging doormaakt, zie ik het edelmetaal deze maanden nog wel uitbreken.
Echter blijft dit stuk slechts beperkt met mijn bescheiden mening. Hoe zien jullie de toekomst van de goedkoers in? Zal het nog verder stijgen en zal de recordhoogte van maart 2008 worden verbroken of zal er binnenkort een dalende trend te verwachten zijn? En -misschien nog wel vele malen belangrijker- waarom dan?