Door Armijn:
Een van de mooie zaken in forex handel is dat je al met kleine bewegingen in de foreign exchange markt al veel kunt verdienen. Dat betekend dan ook automatisch dat wanneer je de markt verkeerd inschat het de andere kant op kan gaan en je dus ook zeer snel geld kunt verliezen. Een veel voorkomende fout die forextraders maken is dat ze geen stoploss order inleggen en hun verliezen laten doorlopen. Als je geen stoploss in gezet hebt en je zit niet achter je pc om je trade(s) in de gaten te houden kan het behoorlijke financiele consequenties hebben.
Toen mijn vrouw mij riep voor het avondeten en ik geen stop loss had ingegeven en met een vol buikje terug kwam, schrok ik mij een hoedje. Oil was in een uurtje tijd anderhalve dollar (150 pips) meer waard geworden en ik zat met veel barrels olie short en dat deed behoorlijk veel pijn omdat ik gewoon mijn huiswerk (geen stop loss) niet goed had gedaan. Ik had beter moeten weten en gewoon een stoploss in moeten leggen en dan met mijn vrouw naar de Japanner moeten gaan dan was dat een stuk goedkoper geweest.
De foreign exchange markt kan snel omslaan en als je niet direct kan reageren dan is de stoploss een uitermate goede tool om je te beschermen. Het feit dat je internetaansluiting eruit kan vliegen en je positie gewoon doorloopt geeft je geen fijn gevoel als je niet je forexposities hebt beschermd. Leer van mijn fouten zodat je deze niet zelf hoeft te ervaren.