Hmm, de balans tussen winst en risico heb je in beide gevallen helemaal zelf in de hand doormiddel van de zelf te bepalen leverage (ofwel hoeveel % van je account je in een trade riskeert met je stop loss en take profit enzo)
Als 1 principieel meer luceratief zou zijn dan de ander, dan zou toch iedereen in de meest luceratieve handelen. (even net doen alsof ik heel veel vertrouwen heb in het gezonde verstand van "iedereen')
Verder zie ik wel als groot verschil dat valuta paren over lange termijn tegen elkaar bewegen waarbij uiteindelijk de nullijn een soort van balans is terwijl commodities in valuta uit gedrukt* over lange termijn een uptrend hebben doordat alle valuta ondehevig zijn aan inflatie.
Natuurlijk kun je dat uitdrukken als commodities zijn meer luceratief dan valuta. Valuta trading is immers een zero sum game waar dan nog de commisie vanaf gaat en alle spelers tesamen langzaam armer worden door inflatie. Met aandelen stop je je geld nog in iets wat productief is en dus vaak divident oplevert, of een gefundeerde waarde stijging in plaats daarvan. Met commodities koop je iets tastbaars en nuttigs dat niet inflatie onderhevig is. Met valutahandel is dat allemaal niet het geval. Het is puur een spelletje.
Verder hebben valuta een risico ooit waardeloos te worden en commodities niet, maar dat is niet zo van belang zolang je in de digitale/papier handel zit. Dan gaat toch de hele handel het schip in. Nu zijn de edelmetalen waar ik me mee bezig houd natuurlijk in wezen ook een valuta en als heel de wereld besluit dat goud maar nutteloos is kan het net zo hard instorten als wanneer heel de wereld besluit geen vertrouwen meer te hebben in die stukjes papier die de FED naar believen uit de drukpers laat rollen. Maar edelmetalen hebben een iets betere track record (6000jaar) dan valuta die elke keer weer na een paar eeuwen bezwijken onder hyperinflatie. En sja, olie, graan en soyabonen zijn zo onpractisch om in je huis te bewaren. **
* - Er zijn ook mensen die in commodities handelen, maar niet uitgedrukt in valuta. Ze wisselen bijvoorbeeld tussen (vaak fysiek) zilver en goud om te anticiperen op een veranderende waardeverhouding tussen die 2.
** - Dit wijst imo ook gelijk naar de illusie van onze economie. Die dingen die nuttig zijn, die kun je practisch gezien niet voor heel lange tijd bewaren. We leven in de illusie dat we kunnen sparen voor de toekomst of kunnen lenen van de toekomst, maar dat kan niet. We kunnen pensioenfondsen bouwen wat we willen, maar de vergrijzing is daar, in de toekomst moeten onze bejaarden verzorgd worden, en de jonge generatie zal dat moeten doen, ongeacht wat voor papieren rijkdom er voor die bejaarden is opgebouwd. Het is maar papier, en dat papier kunnen ze niet eten, en dat papier gaat hen niet helpen douchen. Maargoed, ik raak erg off-topic