Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verhees7 Beste allemaal
Ik had wat vragen over de euro/usd.
De euro is ingevoerd in 2002 maar ik zie dat de grafiek van de euro dollar terug gaat tot de jaren 80, hoe is dit mogelijk?
Kon men toen ook al handelen in deze valuta op de forexmarkten?
Wat gebeurd er als de euro ophoudt te bestaan vanwege onenigheid in europa, houd dan ook de handel in de euro/usd op en kan men hier dan niet meer in handelen?
Of krijgt men dan een ECU/USD ?
Bedankt alvast.
Karel |
De Euro is altijd er al geweest (verzameling van wisselkoersen van de munten van de landen) En is gewoon een terugrekening met de koersen ten opzichte van andere valuta's. Ik geloof dat hij inderdaad de ECU werd genoemd
In 1979 werd de "European Currency Unit" (ECU) de Europese rekeneenheid ingevoerd. Dit was een voorloper van de euro, een 'korfmunt', dat wil zeggen dat de munten van de verschillende Europese lidstaten samen genomen werden waarbij het aandeel van elke munt in de korf bepaald werd door de economische sterkte van elke staat. Het Europees Monetair Systeem probeerde om schommelingen tussen de nationale munten en ECU te minimaliseren. ECU werd ook gebruikt in sommige internationale financiële transacties.
Als de Euro ophoudt met bestaan (waar ik zelf aan denk op termijn) zal je niet meer kunnen handelen in deze munt maar er zal dan andere munten voor in de plaats komen. Sommige analysten denken dan bijvoorbeeld aan de Neuro en de Zeuro (N van Noordelijke sterke Europese landen) en de (Z van Zuidelijke zwakke landen). Gisteren even met Sijbrand hierover gediscusseerd en hij denkt dat er een munt komt voor ons en Duitsland op termijn. Het is natuurlijk allemaal koffie dik kijken maar ik ben zelf een Middelkoop aanhanger in zijn visie dat we nu het eindspel aan het spelen zijn en de verwachting is dat dit uitgespeeld is tussen 2015-2018. De schuldenberg is zo hoog dat we terminaal zijn en dat er alleen nog maar gerekt kan worden maar dat we eigenlijk al klinisch dood zijn met de Euro.
Dit biedt natuurlijk ook weer veel kansen voor ons als traders dus het niet allemaal maar drama Karel