Het grote verschil tussen "gewoon" handelen of beleggen bij je bank en online "forex" handelen is de hefboomwerking.
Laten we een voorbeeld bekijken.
Ik heb E1000,-- en wil daarmee beleggen.
Als ik dat geld bij de ING Bank stort dan kan ik voor E1000,-- aan valuta, goud, goederen of aandelen kopen.
Als ik dat geld bij bijvoorbeeld
Plus500 stort dan kan ik voor E200.000 aan valuta handelen of voor E40.000 aan aandelen (Afhankelijk van het exacte aandeel kan dat wat varieren).
Dat komt door de zogenaamde "hefboom" of leverage.
De gedachte erachter is dat het onzinnig is om de HELE prijs van een financieel product te storten als je toch maar geinteresseerd in de relatief kleine bewegingen.
Voorbeeld:
De koers van een vat ruwe olie staat op: $52
De "leverage" voor olie is bijvoorbeeld: 1:67
Dan houdt dat in dat ik 67 keer MEER mag kopen dan dat ik daadwerkelijk geld heb. Dus als ik $100 in mijn accountje heb staan, mag ik voor een totale waarde van $6.700,-- aan vaten olie (Ongeveer 128 stuks) kopen. terwijl ik eigenlijk nog niet eens geld genoeg heb voor 2 vaten.
En voor valuta geldt hetzelfde, alleen heeft valuta een grotere hefboomwerking, omdat valuta doorgaans wat minder op en neer gaat dan olie. De hefboom op valuta is vaak 1:200, dus met slechts $50 in je account kun je posities aangaan met een tegenwaarde van maar liefst $10.000.
De brokers kunnen deze "leverage" bieden aan hun klanten, omdat je de "eerste" $50 op de totale koers van $52 toch nauwelijks gebruikt. Je bent immers alleen geinteresseerd in het "toplaagje" van de koers, dus waarom zou je dan de HELE koers betalen?
Als nu bijvoorbeeld de koers van olie stijgt naar $52.50, dan zou je normaal gesproken dus maar 1 vat olie hebben kunnen kopen van je oorspronkelijke $100 en dus maar $0.50 (0.5%) winst hebben gemaakt.
Als je die $100 echter had ingezet via zogenaamde leverage handel, dan had je nu $64 winst gemaakt (128 vaten olie maal $0.50) oftewel 64%.
Maar je zou zeggen: Ja, maar is dat zogenaamde "leveragen" dan niet gevaarlijk? Nee dat is het niet, want de brokers waar wij mee samen werken hebben allemaal software die in de gaten houdt of je account nog voldoende geld bevat om je positie vast te houden. Als het risico dreigt dat je verliezen groter worden dan je beschikbare saldo dan zal de software automatisch je positie beeindigen.
Dus je kunt beslist NIET meer verliezen dan je in je account hebt staan.