Re: Wat veroorzaakt puntenverschil van bijv. Wallstreet in plus500 met werkelijke sta Wij handelen hier op basis van Future prijzen, niet de index zelf (Daarom kunnen we buiten sluitingstijd ook nog gewoon doorhandelen, terwijl de index vaak gewoon dicht is.) LET OP, omdat we op futures handelen kunnen deze dus aflopen, houd hier rekening mee bij het aangaan van posities...
Er is altijd een verschil tussen de "spot", de spot is eigenlijk: de prijs als ik iets NU koop, NU afreken en NU meeneem en de future, de future is een termijncontract waarin je afspreekt: Ik koop het product NU van je, maar ik reken het pas over een bepaalde periode af en pas als ik betaal hoef je te leveren. Nu is eea nogal abstract, want ik kan natuurlijk niet een "index" kopen, want een index is in feite niets. Dus kun je de index ZELF ook niet leveren en om die reden reken je eigenlijk continue met elkaar de financiele verschillen af ipv het goed of index daadwerkelijk te leveren.
Dat principe zul je vaker tegenkomen en is misschien een beetje "raar", maar dont worry, het klopt allemaal en gebeurd aan de lopende band.
Als ik nu van een handelaar een index (in dit geval is een index een mandje aandelen die in een bepaalde verhouding in dat mandje zitten) wil kopen omdat de prijs me op dit moment aanstaat, maar ik heb dat mandje NU nog niet nodig, maar pas over 2 maanden, dan KAN ik het mandje nu ZELF kopen en gewoon bewaren, maar dat kost me geld, want als ik die index koop, kan ik mijn geld niet op een spaarrekening zetten en dus loop ik rente mis. Zolang die andere handelaar dat mandje in bezit heeft, zal hij het moeten financieren. Daar wil hij een vergoeding voor, want het kost hem geld, maar zolang ik het mandje niet in bezit heb, mis ik ook de eventuele dividenden die de andere trader wel krijgt in die tussentijd, dus ik wil een soort van genoegdoening daarvoor.
Kort door de bocht gezegd: Het verschil tussen de spotprijs en de futureprijs zijn de financieringskosten, dit heet "cost of carry" en is in principe altijd in balans:
Forward/Future+Cost of carry=Spot
(De echte definitie is iets ingewikkelder, maar voor het moment laten we het even hierbij).
Er zijn momenten dat deze 2 wat verder dan normaal uit elkaar liggen, er ontstaan dan arbitrage mogelijkheden.
Arbitrage: Risicoloos handelen, als de cost of carry normaal maar 20 punten is op bijv. de Dow Jones en nu ineens is het verschil tussen de spot en de future 50 punten, dan kun je dus geld verdienen door de index te kopen op 7750 en de future te verkopen op bijv. 7800, je hebt nu 50 punten verdiend, maar moet nog wel de indexaankoop financieren tot het moment dat je de index moet leveren aan de houder van de future, daar heb je 50 punten voor ontvangen, maar zoals eerder gezegd kost die financiering je in dit voorbeeld maar 20 punten, dus je houd 30 punten netto over, die je in je eigen zak kunt steken. |