Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik Je hebt zeker gelijk. Wat dat eerste punt betreft, volgens mij heb je daarin gelijk, maar wat zou je dan aanraden? Alleen maar short handelen omdat dat gunstig is voor jouw base-currency? Als de trend up is sta je dus lang aan de zijlijn. Ik denk dat het eventuele verschil te klein is om een short-only strategie rendabel te maken.
Wat dat tweede punt betreft, over die rente, dat is zeker een bekende strategie. Ze noemen dat een carry trade. Althans bij Babypips. Lees maar hier: http://www.babypips.com/school/takin...ferential.html
edit: Ook hier geldt weer, je moet wel een logische reden hebben om in die carry trade te stappen. Long gaan omdat dat een rentevoordeel oplevert terwijl de trend down is gaat je uiteraard geen geld opleveren. |
Bedankt voor je reactie. Ik zou inderdaad aanraden om alleen short te gaan. Als we aannemen dat wisselkoersen over de langere termijn willekeurig zijn, dan zou dit dus betekenen dat de winstkans van een short positie 50% is bij gelijke take-profit en stoploss. Over een langere periode zullen up en down trends elkaar opheffen. Door te schuiven met de stoploss en take-profit, die wel nog steeds gelijk zijn, kan bij een winstkans van 50% ook een positieve verwachtingswaarde gerealiseerd worden.
De carry-trade is niet een aparte strategie hier, ik koop geen munt om van de rente te profiteren, maar het is maar een simpele manier om te zorgen dat de verwachte winst zonder rekening te houden met te betalen rente niet opgeheven wordt door de rollover.
Maar je hebt natuurlijk een goed punt met 'Ik denk dat het eventuele verschil te klein is om een short-only strategie rendabel te maken'. Ik zal eens gaan rekenen om de daadwerkelijke verwachtingswaarde uit te rekenen met voorlopige rolloverkosten nul, om te zien hoe groot het verschil nou is. Als er interesse voor is wil ik de berekeningen en de resultaten best posten.