Marktsessies & marktstructuur
Graag wil ik in deze post bezoekers van deze topic informeren over hetgene wat waarschijnlijk iedereen weet, maar waarbij desondanks vele mensen het niet hebben geïplimenteerd in hun tradingplan. Ik heb het hier over marktsessies en hoe deze nauw samenhangen met markt prijs structuur.
Hieronder een kleine plaatje betreffende de verschillende sessies die gedurende dag plaatsvinden en elkaar in sommige gevallen overlappen.
Het is van groot belang om deze openingen goed in het hoofd te prenten, maar niet alleen de openingen. Naar mijn mening is het uitermate handig om prijs actie in alle drie de sessies te bestuderen. Ik richt me hier voornamelijk tot prijs actie traders maar ook andere traders kunnen hier groot voordeel uit halen.
Prijs structuur verschilt sterk per sessie. Zo heeft de Tokyo sessie regelmatig een rustige nauwe channel prijs structuur. Overlap met London opening zorgt vaak voor bepaalde prijspatronen ( zoals ascending wedges etc ) waarbij er in deze uren vaak sprake is van een forse breakout.(London breakout). PA is echter in de London sessie nog relatief mild te noemen. Zware volatiele prijs actie vindt vaak plaats in de overlap met de US opening, om vervolgens weer rustiger te worden als London sluit.
Alle onderstaande sessies zijn beschreven voor 1 & 5M PA scalping. Neemt niet weg dat de 1 en 5m candle de 15 maakt en de 15 de 30 en so on.. Het is dus van belang op elke TF.
Tokyo sessies(Oranje kader) Relatief rustige PA, vaak channel, nauwe trading range( dus TL trading effectiever, mits zeer lage spread door nauwe trading range!)
Europe sessies(Tan) Volatielere PA, meer stijle TL's, bredere trading range/channels
( Omdat stijle TL's sneller worden doorbroken is het belangrijk hier om naar confluence te kijken zoals belangrijke support/resistance en een tweede langere termijn TL ( afhankelijk van TF die je trade ))
2 Zeer goede potentiele trades ( had ze overigens niet ingenomen door afwezigheid )
London breakout pattern (H&S/broadening triangle+2x conf) + tweede trade short + long term TL + R en ma200 confluence.
London opening H&S + 2e confluence trade met short en long term TL + daily open R
AUD zelfde verhaal door possitieve correlatie. Confluence short/long TL + daily open R
US sessies(LightsteelBlue) Zwaar volatiele PA op overlap met London, zeer steile TL's / channels, zeer grote trading range. Zeer stijle TL's en volatility H&S's/patronen zijn niet goed tradebaar. TL's breken te snel en door de volatiliteit is het vaak moeilijk waar te nemen waar prijs mee bezig is. De overlap is voor "meer" gevorderde traders. Neemt niet weg dat ook deze overlap oké te traden is mits je er een goed systeem voor hebt. Ik zelf trade simpel alleen de zeer duidelijke ( en meestal longer term TL's ) op deze overlap.
Overlap ( groen ) TL trading
17:30-18:00 onze tijd staat erom bekend zeer rustig te zijn. Tot gemiddeld ongeveer 20:00~ is PA nog net te traden naar mijn mening. Daarna word PA simpelweg te rustig, te nauw.
Ten slotte wil ik nog even graag een zeer handige indicator met jullie delen: Sessions.
Op bovenstaande screenshots is gebruik gemaakt van deze indicator. Het geeft een duidelijk beeld wanneer de sessies openen, de high en low van een sessie, en in welke sessie je je momenteel bevind.