Ok jarl, ben benieuwd.. Ik wens je alle succes toe!
Mark Douglas - Trading in the Zone
Ik ben momenteel deze literatuur aan het lezen / luisteren ( audio boek ).
Tot zover kan ik dit boek écht aanraden aan iedereen die dit leest.
De literatuur gaat niet in op systemen maar puur in op de psychologie van de trader. Een paar punten die ik even wil samenvatten voor mezelf en voor jullie.
Ik wil namelijk even een overzicht krijgen van hetgene dat ik tot nu toe heb geleerd via het boek.
Note to self #1 De markt is neutraal
De markt moet niet als iets kwaadaardigs worden gezien dat zich met haar klauwen tegen je keert wanneer je een verlies hebt.
Zie het ook niet als een markt waarop constant mensen zitten die puur op je stops uit zijn. Met deze laatste mindset blijf je emotioneel/revenge traden en niet objectief en kalm.
Niemand weet waar de markt heen gaat en allemaal zitten ze in hetzelfde schuitje als jij.
Note to self #2 Denk in kans % en neem verliezen voor lief / waardeer je stops
Niets is zeker in de markt. De markt kan alle kanten opgaan. Er is dus niet iets als een 100% gegarandeerde winst trade.Waardeer je stops en waardeer ook wanneer deze worden geraakt.
Dit is nu eenmaal een verlieskans % die altijd blijft bestaan, bij iedereen, bij welk systeem dan ook, bij welke analyse dan ook. Wetende dat de markt totaal neutraal is en dat er altijd een verlieskans is maakt het niet uit dat je verliezen lijdt. Naarmate de tijd vordert en je langzamerhand zekerheid begint te krijgen waarbij verliezen langzamerhand omslaan in winsten is het makkelijker deze verliezen voor lief te nemen.
Note to self #3 Marktanalyse <-> Zelfanalyse
Een valkuil voor vele traders is de assumptie dat een grote marktanalyse tot betere resultaten zal leiden. Wanneer er verliezende trades plaatsvinden zal deze groep traders nog hardere marktanalyses laten plaatsvinden.
Fib's, Elliot, ALLE prijs actie / wicks worden drastisch onderzocht met de assumptie: met continue waarneming van prijs actie ga ik uiteindelijk te weten komen hoe de totale markt zich beweegt. Hiermee kan ik in de toekomst alle bewegingen te pakken krijgen en heb ik de ultieme edge. ... Om vervolgens nog harder naar beneden te donderen met emotionele pijn door de inspanning. De markt is te complex om
compleet te begrijpen. (herhalende prijspatronen kunnen echter wel getrade worden). Het is wellicht belangrijker om in te zien dat verliezen plaats vinden, niet door de analyse, maar door de psychologische factoren waarmee de trader zijn of haar posities opent, of sluit.