Een jaar of 2 geleden zag ik in een documentaire een interview met Jim Rogers waarin hij op een hele heldere manier uitlegde dat grondstoffen op termijn alleen maar zullen stijgen omdat de vraag groter zal zijn en worden dan het aanbod. Ik was zo geinspireerd door deze man en ben er meer over gaan lezen en hebt toen al in mijn hoofd het plan getrokken om hier wat mee te gaan doen.
Mijn eerste fase van dit plan was om fysiek goud in te slaan en op te slaan in mijn kluis(je) op de bank. Na onderzoek en offertes bij onder andere Amsterdam Gold kwam ik toch wel tot de conclussie dat dit voor mij persoonlijk ook niet helemaal was. Behoorlijk kosten (tussen bied en laat koers) je moet opgeven in Box3 (1,2% vermogensheffing) en het betaald geen rente/dividend. En is mijn visie heb je er ook niet zo heel veel aan als het helemaal mis gaat. Dan heb je liever een wit broodje dan een broodje goud

Gouden en Zilver munten was mijn 2de optie. Je betaald er geen belasting over en ook handiger om uit te geven in geval van nood dan een goudstaaf. Echter ben ik toch overgestapt op het idee om gewoon een vruchtbare grond met water te bezitten zodat mocht het echt mis gaan je daar in je eigen behoefte kan voorzien. En mocht het lekker niet mis gaan kan je er ook nog van genieten in je vakanties of andere projecten mee te doen.
Nu is het tijd voor de 2de fase van mijn plan. Vorige week heb ik een prestentatie bijgewoond van Willem Middelkoop en hij zegt eigenlijk ook wat Jim en George Soros ook zeggen. Ga in grondstoffen, je kan grondstoffen niet bijdrukken en de vraag zal de aanbod absoluut overstijgen en dat zal de prijs alleen maar opdrijven. Met een goed onderbouwd verhaal was dit voor mij het laatste zetje om een deel van mijn vermogen te gaan investeren in grondstoffen.
Nu hink ik op diverse opties en misschien kunnen jullie mij hier verder mee helpen of jullie ervaringen of visie met mij delen.
1) Gewoon long gaan in allerlei grondstoffen met een lagere leverage (d.m.v. forex/futeres of termijn contracten. (heeft niet echt mijn voorkeur) Omdat ik er gewoon te weing verstand van hebt.
2) Instappen in het Gold & Discovery Fund van Willem Middelkoop, Edwin Bergshoeff en Jan Dobber die zich richt op investeringen in exploratiebedrijven die op zoek zijn naar grondstoffen zoals goud, zilver, uranium, kolen of diamantvondsten. Mijn vertrouwen in dit fonds is voor mijn gevoel erg groot. Miminale investering is 100Ke, je kan er maandelijks uitstappen, geen vergunning van de AFM (nog) en kosten zijn 0.5% van de storting en uitstapkosten 1% en zijn de jaarlijkse kosten 2% van het belegd vermogen en mocht er meer dan 6% rendement gemaakt worden zal er een preformance fee van 20% over het deel boven de 6% van het belegd vermogen zijn.
Grote voordeel is dat dit hun core business is en jezelf niet op onderzoek uithoeft en je gewoon de pro's hun werk laat doen en zorgen voor de juiste investeringen (althans dat hoop je )
3) Instappen in het Robecofond Natural Resources. Natural Resources belegt slectief in 2 sectoren ( energie en metalen). Ze zitten niet in de grondstoffen zelf, maar in bedrijven die er iets mee te maken hebben. Ze beleggen bijvoorbeeld wel in een boorplatforum, maar niet in een partij olie.
Robeco heeft een goede naam (betrouwbaar) en kosten zijn laag.
4) Nog geen idee (need help)