Miljardair worden binnen 30 jaar! Ik zit al een tijd na te denken over een strategie, maar ik denk nog altijd dat de beste strategieën voorkomen uit makkelijke technieken. In het begin vond ik de TA van Plus500 erg ongemakkelijk, maar aangezien het zo simpel is begin ik er steeds meer in te zien en ik denk dat ik iets met MA lijnen ga doen en dan mee liften op de trend.
Voordat ik een systeem of strategie ontwikkel, moet ik eerst weten waarvoor ik werk. Wat mijn doel is en dergelijke. Daarnaast moet ik de valuta onderzoeken, zodat ik weet hoe die beweegt. Mijn doel moet dan passen in de bewegingen. Mijn doel is dan uitgedrukt in een bepaald bedrag en mijn streven uitgedrukt in % winst of pips. Ik moet dus iets ontwikkelen dat erop gericht is om mijn target te halen.
Ook lees ik veel berichten over robot trading, maar ik denk dat het alleen zal werken indien de robot slim genoeg is om zich aan de omstandigheden aan te passen. De ene keer werkt MA lijnen uitstekend en de andere keer werkt MACD en RSI beter. Dus 1 model robot zal niet gaan werken. Tenzij de robot zich elke keer zelfstandig aanpast. Een robot voor opwaartse trend is anders dan neer- of zijwaarts. Volatiele markten zijn anders dan saaie en rustige markten. Ook is niet elke maand gelijk, maar elke maand kent weer zijn eigen ritme. Dus het programma voor de robot dient flexibel te zijn en bestendig tegen meerdere soort bewegingen.
Maar ik heb vaak een andere benadering van het kijken naar de beurs. Uiteindelijk gaat het om geld verdienen, want er valt veel te winnen. Laten we daarom gelijk hoog inzetten en gaan voor de miljard!
Psychologie is vaak een tegenstander van je en daarom moet je erg voorzichtig zijn. Meestal willen we toch die grote winst binnen halen en soms lukt dat ook. Maar de andere keer verliezen we weer, zodat per saldo het vermogen niet hard genoeg groeit om überhaupt te kunnen verdienen om op de miljard uit te komen. Je mag van mij ook een miljoen nemen, maar ik weet zeker dat ik met de volgende berekeningen kan laten zien dat een miljard haalbaar is, door gecumuleerde winst groei.
De reden dat ik hoog inzet is vanwege de psychologische werking van de hersenen. Door 1 miljard voor ogen te nemen, zal jouw brein zich daarvoor gaan inzetten. Het zou zonde zijn indien ik een miljoen wil en dat haal, terwijl een miljard ook mogelijk is. Als we dan toch ergens voor gaan, dan ook maar meteen goed!
Want wat is eigenlijk jullie doel qua rendement?
Hebben jullie al uitgerekend hoeveel winst je moet maken om miljonair te worden? Het zou mogelijk moeten zijn in enkele jaren, tenzij je geen plan hebt.
Laten we daarom eerst eens onderzoeken hoe ik een miljard kan krijgen. Stel ik neem € 1,-. Hoe vaak moet ik die dan verdubbelen om € 1 miljard te krijgen?
Het lijkt onwerkelijk, maar als ik nu zeg dat het slechts 30 keer is. Dat zou inhouden dat wanneer je termijn 30 jaar is, je elk jaar 100% moet halen.
In het begin gaat het wel langzaam, vooral de eerste 10 jaar: 1, 2, 4, 8, 16, 32, …… 524.288, 1.048.576, …. 536.870.912 = 1.073.741.824 en we zijn er!! Door op 1.000 te starten sla je zelfs 10 stappen over.
Dus wanneer we 30 jaar lang (vanaf € 1), of zelfs 20 jaar (vanaf € 1.000) lang 100% winst per jaar maken, dan kan je miljardair worden.
Maar wat is nu 100% per jaar?
- 42% per half jaar
- 19% per kwartaal
- 6% per maand
- 1,4% per week.
Dat is toch niet zoveel? Best realistisch toch?
Ik heb het zelf al uitgerekend voor de EUR/USD. Maar zoveel stelt het mij nu ook weer niet voor. Hoe meer je handelt hoe groter de kans op verlies. 1,4% per week lijkt mij niet zo moeilijk en is al mogelijk met 1 transactie. Ik weet zeker dat vele van jullie dat al kunnen halen. Maar mogelijk hebben jullie 1000% per jaar voor ogen of iig uitdrukt in 100% of meer. Langzaam laten groeien, zorgt voor mega winsten. De eerste 10 jaar gaat het langzaam, maar dan heb je ook niks te verliezen. Stel je verliest € 1.000 dan is dat geen ramp. Je vult het gewoon weer aan. Indien ik uitga van een hefboom van 50. Hoeveel pips moet ik dan per transactie halen om miljardair te worden, kijkend naar EUR/USD?
Naar mijn mening is dat aantal pips al per dag te halen. Stel je verdient dat dagelijks, dan gaat het al 5 of 6 keer zo snel. Het is vermoedelijk ook mogelijk met een robot, maar zover wil ik nog niet kijken. Eerst stap voor stap aan de slag gaan.
Dit is pas deel 1: Het vaststellen van doel en targets.
Daarna komt nog aan de orde:
onderzoek, ontwikkeling systeem, money management, risk/reward. |