Ik wil jullie graag wat inzage te geven in 1 van mijn systemen. Het grootste deel van de dag ben ik aan het scalpen via een template met een aantal custom indicatoren, op de M5 TF. Maar voor de hogere timeframes (H4) en dus de wat langere termijn, heb ik (bijna) alle indicatoren overboord gegooid en gebruik ik een systeem dat volledig bestaat uit support+resistance lijnen en trendlijnen. Als je terug zoekt in het forum zul je een stukje vinden van
Beaker die iets soortgelijks doet of deed. We hebben hem sindsdien niet teruggezien op het forum, dus of hij nog steeds succesvol is weet ik niet. Het is niet nieuw wat ik doe en waarschijnlijk heb je iets soortgelijks al eens ergens anders gezien of elementen uit dit systeem, maar ik heb er m'n eigen draai aan gegeven en wellicht dat jullie er wat aan hebben. Ik maak er in ieder geval winst mee en zal dat ook laten zien met voorbeeld trades. Let's go:
Set up
Open een nieuwe H4 grafiek op een willekeurig paar. Ik scan alle paren met een spread van max. 4 pips met dit systeem. Dit verschilt uiteraard per broker. Voeg verticale periode lijnen toe en 1 indicator (ja je leest het goed, er zit er 1 in) een standaard RSI periode 3. Sla deze chart template op, zodat je 'm over elk paar kunt gooien.
Voorbeeld:
Trend bepalen
Check de trend op de TF (timeframe) week, dag en de h4, deze moet overal gelijk zijn. Ga je paren bij langs en kies de paren waarbij de trend op alle drie de TF bearish of bullish is. Kijk op je RSI voor conformation.
RSI Schuin omhoog tussen 12 en 2 op een klok is Long
RSI Schuin omlaag tussen 4 en 6 op een klok is Short Trendlijnen tekenen
Je hebt nu een aantal paren geselecteerd volgens de criteria hierboven en nu gaan we tekenen. Trendlijnen tekenen is niks anders dan onderkantjes candles met elkaar verbinden voor een long trend en bovenkantjes voor een short trend.
Positie openen
De entry bij dit systeem ligt bij de derde keer dat de prijs de trendlijn raakt. in het voorbeeld hieronder heb ik de eerste en de laatste trades ook echt genomen, omdat bij de tweede en derde de RSI niet sterk genoeg was.
TP en SL
Op een hoger TF moet je diepere SL's gebruiken dan bij scalpen op een lager TF. Ik zet de SL's TP's altijd op horizontale support & resistance lijnen en psychologische levels (.00, .50 niveaus). In het voorbeeld hieronder had ik bij de eerste trade een SL van 70 pips op 0.9874 (resistance). SL had ook op 20 pips gekund op 0.9825, maar zoals ik al aangaf is het slimmer om op de hogere TF wat ruimer te zitten. Mijn TP stond op op 0.9710 (10 pips boven een psychologisch level 0.9700). Je ziet ook dat hij daar begint te rangen. Dus met mijn entry op 0.9790 (ik was wat aan de late kant

) was dit een trade van +80 pips. Achteraf gezien had ik 'm beter kunnen trailen, maargoed dat is achteraf. Let op: dit was een trade van 10 candles (40 uur), dus je moet wel geduld hebben! De rode lijnen in het voorbeeld zijn de S&R.
Ik zal in dit topic trades blijven posten die ik met dit systeem genomen heb, of van plan ben om te gaan nemen. Zowel positief als negatief uiteraard. Al je dit zelf gaat proberen test het dan eerst op een demo tot je er een goed gevoel bij hebt. Houd in je achterhoofd dat je heel veel geduld moet hebben bij deze manier van traden, maar als je goede set up vindt op de H4 levert het ook vaak een hoop pips op! Als het niet bij je stijl past doe dit dan niet live, want als je trades gaat nemen uit ongeduldigheid ga je nat. Dat geldt trouwens voor elk systeem. Mocht je vragen hebben of als je zelf trades op deze manier hebt genomen, post ze dan. Goed weekend!