Het werd weer eens tijd voor iets nieuws...
Via het forum van Steve Hopwood [
http://www.stevehopwoodforex.com], een 'getalenteerde' EA-schrijver kwam ik bij een EA die gebruik maakt van de imperfectie van een 'currency-ring'. Een currency ring is een groep paren, waarin elk paar precies 2 keer in voorkomt, bijvoorbeeld;
long EURUSD
long USDCHF
short EURCHF
Als je in elk van de 3 paren een even grote positie in zou nemen, zou je een bijna perfecte hedge hebben, daar de som van de 3 paren nagenoeg altijd 1 is. Doordat de nadruk in deze EA werd gelegt op NAGENOEG, wordt er gebruik gemaakt van de imperfectie in Forex, en sluit de EA alle posities als er 6 pips profit op de gezamenlijke teller staat. Deze situatie zou ongeveer 4 x per etmaal voorkomen, zodat je bij 0 risico door de 'perfecte hedge' per etmaal 24 pips profit zou kunnen boeken. ZOU kunnen, bij mij lukte het niet...
Steve heeft er een add-on aan toegevoegd, waardoor de EA bij elke x-pips profit voor een paar, voor DAT paar een positie toevoegd en daarmee de hedge verbreekt ten voordele van het ene paar. Het idee was dat die 4e trade de basket de 6 pips profit op zou leveren. Tijdens demo bleek dat als de paren rangen, de nieuwe posities elkaar snel op kunnen volgen met uiteindelijk -600 pips op de teller. 600 pips risico om 6 pips te scoren is ook mij wat te gortig.
Daar ik veel naar het scherm heb gekeken tijdens de demo, viel mij al gauw op dat het derde paar van de cirkel de boel in evenwicht hield, en heb ik de EA 'aangerand' en er een versie van gemaakt die 2 paren die hoog gecorreleerd zijn trade, bijv EURUSD en USDCHF welke bijna perfect tegenovergesteld lopen. Om slippage op te vangen heb ik de TP op 10 pips voor de groep trades gezet.
Door in beide paren een SELL of BUY te openen, en een extra trade te openen bij x-pips profit, kanteld de profit al snel naar één kant toe.
Ik heb vanaf maandagmorgen naast EURUSD/ USDCHF ook EURJPY/ CHFJPY genomen. Daar deze twee paren positief gecorreleerd zijn en dus dezelfde kant op koersen, open ik een BUY/ SELL of een SELL/ BUY.
In totaal draait de EA 4x;
EURUSD sell
USDCHF sell
EURUSD buy
USDCHF buy
EURJPY buy
CHFJPY sell
EURJPY sell
CHFJPY buy
Het resultaat; sinds vrijdag 10/2 +/- 13h00 tot nu toe, ruim 500 pips profit. Dit is een live-account.
www.mt4i.com/users/gertje-alpari
Het maandrendement zou tegen de 200% liggen......

www.mt4i.com/users/gertje-alpari/stats