Hoi Allemaal,
Ik ben net nieuw op het forum en heb 15 jaar programmeer ervaring en heb geprogrammeerd in C++, C, C#, Java, Javascript, Silverlight, Objective C etc etc. Ik loop nu 3 jaar mee met projecten betreft Forex EA trading en programmeer in MQL4. Ik hield mij hoofdzakelijk buiten alle forums aangezien ik te druk met het leren van de markt was en het programmeren.
Wat mij direct al opviel is dat een goede programmeur geen goede EA developer hoeft te zijn. Je kan de syntax helemaal snappen, maar als je de markt niet snapt weet je eigenlijk nog niet wat je doet. Van de EA's die ik zelf heb gemaakt zijn er een aantal die flink want profit hebben gemaakt maar dezelfde EA's in bepaalde periode verlies hebben gemaakt....tot nu toe !
Als een markt in een sterke trend zit zal bijna elke EA wel een goed werken mits de indicator(s) die worden gebruikt het goed aangeven, maar goed in een trending markt doen ze het allemaal wel goed. Waar het vaak fout gaat is wanneer een markt ranged en en je support en resistance wachten op een break out en als de break out dan lijkt te komen deze weer terug valt. Op de gebruikelijke m1,m15,m30,h1 etc lijnen was er altijd wel iets te maken wat profit genereerde maar zelf ben ik overgestapt op het RENKO systeem.
Dit systeem is gebaseerd op PRICE/ACTION en kijkt niet naar de tijd. Het systeem tekent blokjes van 10 pips (pips blokjes waarde is naar eigen keus). Dus telkens als er 10 pips of aan de waarde die je hebt ingesteld wordt voldaan wordt er een blokje bij getekende. Als binnen een uur op de H1 lijn de prijs flink fluctueert heb je er eigenlijk geen historie van. Met Renko weet je altijd wat er is gebeurd en kun je gelijk inspringen als de markt plotseling een sweep krijgt vanwege een nieuwsbericht.
Wat ik heb gemerkt is dat mensen zich snel laten gek maken door een EA of gaan backtesten op METATRADER en als daar wints op uitkomt men denkt dat het in het echt ook zo is. Het backtesten op Metatrader van je EA is absoluut niet te vertrouwen aangezien Metatrader niet over 100% accurate tickdata beschikt. Je resultaten zijn dus altijd niet te vertrouwen. Het enige om bijna zeker te weten of je EA werkt is om een demo account te openen en dan je EA en Indicators hun gang te laten gaan. Zelf dat biedt geen garantie aangezien de spread op demo accounts soms lager liggen dan op echte account. Je kan ook een account openen en beginnen met een leverage van 1:100 en 0.01 lotsize om alles binnen de perken te houden.
Mijn eigen systeem heb ik nu na een jaar testen vorige maand december live gezet op verschillende brokers en genereert winst en heeft zeer weinig drawdown en is zoals gezegd gebaseerd op het RENKO systeem. (Zie afbeelding
(EA GESTART VANAF 1 DECEMBER))
Ik koos de maand december om te starten omdat dit vaak de meest lastige maand is voor EA's aangezien er of niks gebeurd of juist heel veel maar niet logisch is.
Er zijn verschillende manieren om de markt te benaderen en ik heb gekozen voor de wiskundige manier en een formule te bepalen om voor ranging periodes te herkennen. Een indicator is namelijk ALTIJD te laat. Een indicator kan wat aangeven als hij historie weet. Met een RENKO systeem is ranging te herkennen op een wiskundige manier en op breakouts in te springen. Orders die fout zijn zijn makkelijke te recoveren aangezien de EA 5 van de 7 keer het bij het rechte eind heeft.
Ik lock alle orders op 10 pips ....daalt hij en maak je maar 1 pip profit dan sluit hij simpel weg de order en wacht op een volgende movement. Stijgt hij verder dan 10 pips dan trailt de EA dus komt hij op 30 pips profit en daalt naar 20 dan sluit hij af op 20. Bij 41 en daalt dan naar 31 dan sluit hij op 31.
Wees nooit te gierig!!! Beter een kleine profit dan veel verlies. Vroeger gingen mijn EA's vaak de mist in omdat ik te veel profit wilde pakken, maar men weet nooit wat de markt doet als kleine trader dus is het verstandig beter kleine profit te pakken op verschillende brokers dan een grote profit op 1 broker. Ik trade hoofdzakelijk op eurusd en audusd aangezien die de minste spread hebben en ze vaak dezelfde koers lopen. De 1 vertelt eigenlijk ongeveer wat de ander gaat doen. (is niet altijd waar, maar vaak wel).
Ik zal mijn resultaten hier posten en hoop dat het leerzaam is en ik mogelijk van gedachten kan wisselen met andere mensen die EA's bouwen. En ja ik maak ook EA's voor particulieren en bedrijven, maar maak niks waar ik zelf niet in geloof.
De reden waarom ik op dit forum ben gekomen is omdat ik niet in tunnelvisie wil blijven van mijn eigen kennis en open sta voor andere ideeen die ik dan weer ga proberen.
Ik ben cum laude afgestudeerd in de wiskunde en heb zoals gezegd een ruime ervaring in programmeren. Ik zie het traden NOG niet als een vervanging van werk, maar zoals een computerspel dat overwonnen kan worden. De huidige EA genereert tussen de 500 en 1000 dollar in de maand op basis van start orders van 0.1 lot. Trading werkt progressief tot de 4e order en zoekt dan een balans in 0 en gaat verder met 0.1 lot.
Mochten er meer mensen zijn met ervaring in RENKO en valkuilen herkennen ...please let me know...wil je er meer van weten stel je vraag gewoon hier op het forum. De EA loopt ook op een demo account op de H1 lijn en zal geregeld daar ook de resultaten van tonen om te laten zien wat het verschil is met price/action en op basis van tijd.
Oja nog een tip ...wil je 100% tickdata dan kun je bij DUSKACOPY een demo account aanmaken en deze gratis downloaden. Dit genereerd soms bestanden van een paar 100mb tot een gig (afhankelijk van je periode de je wilt hebben) maar het is dan wel 99.8% accuraat. Maar dan nog...backtesten is een indicatie en is niet te vertrouwen ten opzichte van live testen!
Mijn EA houd rekening met SWAP en ja ik laat orders over het weekend dus gewoon open staan. Belangrijk is dat een EA niet uitvalt en vooral je internet niet uitvalt, maar ik zet ook mijn orders niet bij de broker aangezien ik dan soms trails niet kan sluiten omdat brokers soms zeggen dat je pas mag trailen na 10 pips of na 5 pips. Dus de order wordt geplaatst bij de broker door de EA maar regelt het trailen zelf ;-) .... maar ok war was ik....oja je internet moet blijven werken ;-) Ik huur voor deze EA een VPS voor $4 dollar per maand. VPS is virtual private server die een stay up time gegarandeerd van 99.9% Dit is meer dan genoeg voor de EA.
Nou zoals je merkt typ ik meer een boek dan een post maar goed ik post ook nooit.
Ik hoop dat hier leuke discussies uit ontstaan .... iedereen fijn weekend verder en lets see what monday will bring.
Rico Simons
ea.nuni.nl