Comeback van de euro?
Het langere termijn plaatje:
De laatste maanden is de koers van de euro veelvuldig in het nieuws vanwege de perikelen rondom Griekenland en andere Europese lidstaten (Spanje, Portugal) die hun begroting niet op orde hebben.
Het sentiment gaat daarbij naar extreem: momenteel zijn er zeer weinig 'bulls' te vinden die nog geloven in de euro. Bedenk echter dat dit een kleine twee jaar geleden totaal andersom was. De EUR/USD noteerde toen eventjes boven de 1,60 en er was toen nergens een koper voor de dollar te vinden...
De paniek die er momenteel heerst lijkt mij daarom nogal overtrokken, want ik denk dat bijvoorbeeld de Amerikaanse begroting ook verre van op orde is. Griekenland is in wezen een kleine speler in de wereldeconomie en zelfs kleiner dan de meeste Amerikaanse Staten. De media hebben echter de laatste tijd alleen oog voor de Europese begrotingstekorten en een nieuwe hype is dan al snel het gevolg...
Als ik echter het koersverloop van de afgelopen tien jaar op een rijtje zet, dan lijkt het eigenlijk allemaal nog wel mee te vallen met de Euro/Dollar verhouding.
Vanaf eind 2000 zat het EUR/USD pair in een forse uptrend. Vanaf een laagste punt op 0,8227 wist het pair een enorme stijging neer te zetten die pas een kleine acht jaar later eindigde op 15 juli 2008 bij een stand van 1,6037! Vanaf dat punt was het in wezen eigenlijk niet meer dan logisch dat er op een gegeven moment een correctie zou gaan plaatsvinden. Een achtjarige cyclus wordt nu dan mijns inziens in een cyclus van 2 à 3 jaar gecorrigeerd en ik verwacht dat deze correctie richting het eind van 2010 gecomplementeerd zal zijn.
Een nieuwe bullmarkt voor de euro lijkt vervolgens aanstaande, hoe onwerkelijk dit momenteel ook lijkt...
Het korte termijn plaatje: (Afgelopen twee jaar: zie ook bijgaande grafiek)
De correcties binnen Elliott Wave voltrekken zich via een ABC patroon. In dit geval een daling (A), een stijging (B) en vervolgens de afsluitende daling via golf (C). Ik vertaal dit gegeven hieronder naar het koersverloop van de afgelopen twee jaar van de EUR/USD:
EUR/USD ging vanaf 15 juli 2008 zeer hard omlaag. Vanaf 1,6037 kwam het pair in een soort van vrije val die pas een dikke drie maanden later eindigde op 28 oktober 2008, bij een stand van 1,2328. (Bedenk hierbij dat er dus al een forse daling plaats heeft gevonden, zonder enig vermoeden van welke Grieks- of ander Europees probleem dan ook.) Ik label deze eerste dalingsgolf binnen de correctie als golf (A).
Hierna kwam de onvermijdelijke reactie op deze felle daling via golf (B). Deze eindigde uiteindelijk een dik jaar later op 25 november 2009 op 1,5143. Dit was overigens precies bij het 76,4% Fibonacci retracement niveau van de voorgaande lengte van golf (A).
Vervolgens werd golf (C) actueel vanaf een koers van 1,5143 voor het pair en dat is in dit geval de afsluitende dalingsgolf van de totale correctie.
Vanuit de analyse binnen deze golf (C) komen er nu een aantal interessante zaken naar voren:
De koers van het pair vind in de afgelopen weken tot twee keer steun rond de 1,2100-1,2150 zone. Dit is precies het 50% Fibonacci retracement niveau van de voorgaande stijging van de 8-jaars cyclus (0,8227 naar 1,6037)
De (C) golf verloopt via vijf subgolven en ik ben op dit moment van mening dat subgolf III geplaatst kan zijn rond de 1,2100. Dat zou betekenen dat er nog een stijging aan zit te komen die maximaal richting de 1,2741 zou kunnen oplopen om subgolfje iv neer te gaan zetten. (Er zit nog weerstand rond 1,2670).
Hierna verwacht ik dan de afsluitende daling via subgolfje vijf welke de totale (C) golf dan zou complementeren.
Binnen de Elliott Wave methode komt het vaak voor dat de lengte van golf (A) = de lengte van golf (C). Als ik dit gebruik om een koersdoel voor de bodem van de (C) golf te berekenen dan kom ik uit op een mogelijk koersdoel van rond de 1,1450 voor het pair. (Berekening: golf (A) bedroeg 37 cent. Als ik die 37 cent aftrek van de top van golf (B) (1,5143) dan kom ik uit rond de 1,1450 voor het EUR/USD pair met nog een mogelijke uitloop naar de 1,1250 in het geval van een 'extended' subgolf V.
Nu is het aardige dat die 1,1250 dan weer het 61,8% Fibonacci retracement level is van de voorgaande stijging binnen de 8-jaars cyclus...
Conclusie:
De huidige daling van de EUR/USD lijkt mij nog niet afgerond. Momenteel is er ruimte voor een herstel welke in mijn beleving maximaal naar de 1,2741 zone zou kunnen oplopen. Richting het eind van het jaar verwacht ik dan de afsluitende daling met een uiteindelijk koersdoel voor het pair rond de 1,1450-1,1250 zone. Vervolgens kan dan de nieuwe bull markt voor de euro beginnen!
Er kan in mijn beleving nu speculatief short gegaan worden zodra het pair op slotbasis (!) onder de 1,2100 mocht sluiten OF indien het pair inderdaad mocht op kunnen klimmen naar de 1,2700 zone in anticipatie op de afsluitende daling richting 1,1450-1,1250.
Leon van Dam
Aandelen en indexopties om op Euronext beurs hoge rendementen mee te scoren
EUR/USD koers: 1,2231
Leon van Dam verzorgt regelmatig bijdragen voor de klantensite van Alex met analyses van de markt. De bijdragen van Leon van Dam zijn op persoonlijke titel geschreven en zijn geen beleggingsadviezen van Alex Vermogensbank.