Citaat:
BERLIJN - De euro is volgens de Duitse bondskanselier Angela Merkel in gevaar. De crisis rond de eenheidsmunt is volgens haar ,,de grootste test voor Europa sinds decennia''.
Merkel heeft dat woensdag gezegd in de Bondsdag. Het Duitse parlement moet zich uitspreken over het noodplan dat de EU-lidstaten onlangs overeenkwamen om de euro te ondersteunen. De eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds willen daarvoor 720 miljard beschikbaar stellen.
Merkel wil dat alle EU-landen maatregelen nemen om de begrotingsdiscipline te verbeteren. Gebeurt dat niet, dan zullen de gevolgen ,,niet te overzien'' zijn voor de EU
|
Ik moet me - duhhh - wel aansluiten bij deze gedachtegang van onze oosterbuur, ik denk dat we de Eurozone maar op één manier in orde kunnen krijgen en dat is door ook de begrotingen van "de knoflook landen" razendsnel in orde maken en niet afwijken van de vooraf opgestelde maximale tekorten bij lokae overheden. Dat deze strenge houding gevolgen voor diverse landen kan hebben lijkt me niet alleen duidelijk maar vooral ook heel erg noodzakelijk.
Ik denk dat we nu in een positie zijn - met de rug tegen de muur - waarbij het verwijderen van rotte appels uit de mand geen optie maar een verplichting is. Dit om te zorgen dat we niet de hele mand - lees Eurozone - nog deze zomer echt gaan verliezen.
De gevolgen voor bv Griekenland zullen nu al dramatisch zijn - en dan hebben we ze nog wel gered - . Een van de grootste bronnen van inkomsten de toeristenindustrie loopt op dit moment hele grote klappen op door het verslechterde imago van Griekenland. Er zullen duizenden toeristen minder naar dit vakantie paradijs afreizen dan te doen gebruikelijk, dit heeft grote gevolgen in alle lagen van de Griekse Toerisme industrie maar ook in de detailhandel.
Andere Zuid Europese landen zullen hier waarschijnlijk weer van kunnen profiteren maar de kans is ook aanwezig dat mensen hun vakantie heil buiten Europa gaan zoeken juist ivm met deze onrus. op dat moment lopen we met de euro helemaal achter de feiten aan en verdwijnt er heel veel geld naar onze omringende niet eurolanden.
Ik merk aan mezelf dat ik door alle ellende die de euro op dit moment omringt steeds nationalistischer ga denken , ik wil eigenlijk het liefst iedereen oproepen om maar in eigen land op vakantie te gaan en het geld in de Nederlandse economie te stoppen ipv onze zuur verdiende euro's naar het buitenland te brengen en zodoende onze positie binnen de Eurozone zo sterk mogelijk te houden. Als goede voorbeeld heb ik 2 keer een weekje geboekt bij bekende Nederlandse bungalowparken voor de maand Augustus... al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik dit Januari al had gedaan en dat het niet was ingegeven door patriottisme , ........... helaas