Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Eden Voor mij wegen de nadelen van het huidige financiele systeem niet op tegen de voordelen. Daarom kijk ik bij voorbaat dit soort filmpjes niet, alhoewel ze vaak wel een goed punt aanhalen. Je ziet vaak in tijden na de recessies veel pro's uit alle hoeken en gaten komen die het allemaal maar kut vinden, over een jaar of 2 á 3 hoor je niemand meer zeuren. |
De nadelen van dit systeem zijn nog amper zichtbaar geworden. Het topje van de ijsberg is in 2007 en 2008 zichtbaar geworden.
- Als we het hebben over het redden van de banken, zeg ik: laat ze maar vallen. Of deel ze op en stoot onderdelen af. Daarna onder direct toezicht van de staat plaatsen, of in ieder geval een ander hiërarchie met meer controle.
- Als we het hebben over de ongelimiteerde geld creatie zonder dat daar productie tegenover staat... die gevolgen komen aankomende jaren aan het licht.
- Wat zal er gebeuren als er hyperinflatie optreed. Ik denk dat de bevolking in de VS zich niet nog veel langer laat beroven.
- De gevolgen van werkloosheid worden ook aankomende jaren pas zichtbaar.
- Als we het hebben over het fiscale gat dat de VS heeft ten aanzien van pensioen, medicare, medicaid... die worden vanaf 2018 zichtbaar. Een gat van 66.000 miljard.
-Zal China zich nog langer laten beroven ten aanzien van de steun die men tot nu toe nog heeft gegeven aan de VS? Of zijn die het binnenkort ook zat dat hun berg aan dollars steeds minder waard worden...
Dat is allemaal in de VS, maar zal ook deels overslaan naar Nederland.
- De gevolgen van de opgeblazen huizenmarkt hier in Nederland moet nog zichtbaar worden.
- De bezuinigingen die we moeten treffen, gaan we ook aankomende jaren pas echt voelen.
- Problemen ten aanzien van olie, energie worden ook binnenkort zichtbaar. Het zal niet lang meer duren voordat de vraag naar olie de peak-oil die we nu hebben ver gaat over stijgen. Landen zullen hun olie gaan hamsteren, prijs van olie omhoog, productie wordt erg duur... poe, het zal niet de eerste keer zijn dat er een oorlog wordt gevoerd om de bodemschatten.
- Wat gaat er gebeuren t.a.v. voedselprijzen. Er komen volgens mij rond de 90 miljoen mensen bij per jaar. En dat worden er per jaar meer. Ze hebben allemaal een mondje die gevoed dient te worden. Voedsel productie is erg afhankelijk van olie.
'Moderne landbouw = grond met behulp van olie omzetten in voedsel'
In mijn ogen staan we aan de voet van een heel interessante tijd. Ik ben bang (als ik kijk naar VN of eco-conferenties) dat ieder land zijn eigen agenda heeft en er niet snel 1 visie komt over hoe en wat in de toekomst.