Uit het FD:
Citaat:
Het begint met een introductie van het bureau waar de telefonisch verkoper voor werkt. Op de achtergrond wekken rinkelende telefoons en schreeuwende verkopers de indruk van een handelsvloer. Wie niet meteen ophangt, wordt onmiddellijk doorverbonden met een senior medewerker. Die presenteert de beller een buitenkans: aandelen van een bedrijf dat enorme opwaartse potentie heeft.
'Die kans kunt u toch niet laten liggen?', luidt de hamvraag. Waar de afgelopen jaren vaak 'ja, dat kan ik wel', werd geantwoord, lijkt er nu meer voor 'u heeft gelijk' te worden gekozen. Door de lage rente die ze van de bank krijgen staan particuliere beleggers meer open voor 'buitenkansjes', zegt de Britse toezichthouder FSA. Dat maakt ze het ideale slachtoffer van boiler rooms, callcenters die mensen niet-bestaande of waardeloze aandelen aansmeren.
De laatste tijd krijgt toezichthouder AFM vaker klachten van gedupeerde beleggers. Meestal gaan zij voor duizenden euro's het schip in. Sinds donderdag heeft de AFM een lijst op zijn website geplaatst met ruim twintig vermoedelijke boiler rooms. Ook staan er vuistregels op de site om oplichting te voorkomen. De meest voor de hand liggende: ga nooit in op telefonische aandelenverkoop. Slimmer te werk
Want boiler rooms gaan steeds slimmer te werk. Om vertrouwen te winnen zitten er vaak weken tussen het moment van het eerste telefoontje en de verkoop. Als de verkoop rond is en het aandeel weinig waard blijkt, komen de verkopers met een tweede ronde. Dit keer wordt de koper gebeld door een zogenaamd ander bedrijf dat aanbiedt om de aandelen op te kopen. Maar eerst moet het slachtoffer een belasting of borgsom betalen. Om daarna nooit meer iets van het bedrijf te horen.
|
Euhhhhh sorry hoor, maar ik kan me NIETS voorstellen bij mensen die op basis van een telefoontje zomaar een pakkie aandelen kopen en geld sturen. (Dat er dan nog mensen zijn die er gewoon NOG een keer intrappen en NOG een keer geld sturen... seriously....