Citaat:
HELSINKI - De economie van Finland is in het eerste kwartaal, na twee kwartalen van krimp, weer in een recessie beland. Dat heeft de Finse overheid woensdag bekendgemaakt.
Het bruto binnenlands product (bbp), de som van alle geproduceerde goederen en diensten, daalde over de eerste drie maanden van het jaar 0,4 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Vergeleken met een jaar eerder kwam de krimp uit op 0,8 procent. In het vierde kwartaal kromp de economie met 0,2 procent vergeleken met het kwartaal ervoor.
Van een recessie is volgens de officiële definitie sprake als het bbp twee kwartalen op rij daalt. Finland heeft rake klappen opgelopen door de economische neergang. Daardoor nam de vraag naar belangrijke exportproducten zoals papier en mobiele telefoons sterk af.
|
Helaas voor Finland zijn het niet alleen de bekende exportproducten die minder afzet vonden de afgelopen twee kwartalen. Ook de afzet van grote industriële machines - goed voor een miljarden omzet in 2008 - is met sprongen terug gelopen in 2009. Het herstel van investeringen wereldwijd in deze tak van sport, laat vooralsnog even op zich wachten. De terugval in een recessie is dus voor de grote analisten niet echt als een verrassing gekomen.
Of Finland succesvol deze recessie kan bestrijden zonder hulp van de "rijke " rest van Europa valt te bezien. Zolang de export niet naar het niveau van weleer wordt gelift, zal er vanuit Finland alleen maar somber nieuws te horen/lezen zijn.
Ik hoop dat dit niet een naam in een lange rij - neergaande economische spiraal - gaat worden. Het Noorden van Europa was tot voor kort het paradepaardje in onze Euro afhankelijke zone, en als het hier dus al mis gaat, hoe moet het dan met de rest van de Euro broeders en zusters aflopen die er nog minder voor staan...Ik houdt mijn hart vast dus .......
wordt vervolgd, denk ik....