Re: "Speculanten" zijn schuldig! Mensen die zeggen dat de speculanten de wereld kapot maken, hebben echt geen flauw benul van hoe de handel in elkaar steekt. Misschien kun je heel kortstondig even een fonds, index of valuta onder zijn fair value schoppen, maar als een instelling gewoon meer waard is dan de beurskoers wordt dat snel genoeg gecorrigeerd.
Vergeet niet dat er ook bij een verkooptransactie 2 kanten zijn: Een koper en een verkoper. Als de koper steeds minder wenst te betalen dan zakt de koers, je kunt dus wel de speculanten de schuld geven, maar dan moet je ook de kopers die op lagere koersen kopen op hun donder geven voor het feit dat ze minder willen betalen. In dit licht gezien valt het pas op hoe ridicuul het is om speculanten de schuld van een crisis te geven.
Trouwens: Als je short gaat, ga je nooit "helemaal" echt short. Je kunt namelijk niet "echt" short gaan.
Stel je voor: er staan van bedrijf XYZ 100 aandelen uit, de koers is €10 en het orderboek ziet er als volgt uit:
Bidbook:
10 @ 9.75
25 @ 9.50
50 @ 9.00
50 @ 8.50
100 @ 7.50
Askbook:
10 @ 10.25
25 @ 10.50
50 @ 11.00
100 @ 12.00
Stel nu dat ik die doortrapte en in en in verkeerde speculant ben die de koers in elkaar wil schoppen naar onder de 7.50 en ik wil door short te gaan de koers drukken.
Dan moet ik in totaal 235 aandelen verkopen, die aandelen moet ik short gaan, want ik heb ze niet. In de handel heb je echter wel leveringsplicht je MOET die aandelen leveren, of je ze nu wel of niet hebt. Als je niet levert zal de clearing (De afdeling die zorgt voor de afwikkeling van effectentransdacties) je tekorten zelf voor je dekken, maar dat gaat niet op gunstige voorwaarden, als de clearing het voor je doet ben je op zijn oud-Hollandsch: gefucked.
Kortom: je MOET leveren, maar je hebt ze niet, dus wat je dan moet doen: je moet die aandelen lenen, dit heet ook wel: repuchasing of ook wel: repo. Ik betaal de beheerder van de aandelen (een bank, een pensioenfonds of whatever) een fee voor het lenen van zijn aandelen. Ik leen die aandelen van die bank, ik geef die aandelen aan de koper van mijn shortpositie, maar nu moet ik wel weer ooit die aandelen teruggeven aan de bank/pensioenfonds waar ik ze van geleend heb. Dus OOIT zal ik weer moeten kopen.
Met bovenstaande kennis: Nu snap je ook ineens waarom ik helemaal geen 235 aandelen in 1 klap kan short gaan: er staan maar 100 aandelen uit, dus kan ik er NOOIT 235 lenen.
Dus zijn speculanten echt de as van het financiele kwaad?
Nee bepaald niet: er zit verborgen koopkracht in de markt (Zogenaamde short-covering) en dus ligt de speculant zelf ook met zijn nek op het hakblok.
Er bestaan nog steeds genoeg aandeelhouders die hun stukken aanbieden op de repo markt in ruil voor een paar centen. Die zijn zelf net zo schuldig, je vraagt je af: wie zijn die eikels dan? Overheden (Al dan niet lokaal), pensioenfondsen ed, precies de mensen die nu lopen te gillen als een mager speenvarken. |