Moe van bank bashing Ik word een beetje moe van het eeuwige "bankbashen".
Banken hebben onethisch gehandeld, de boel belazerd, lopen graaien en nog meer van dat soort.
De term die je vooral hoort is: "zakken vullen", maar waar ik niemand over hoor: We hebben met zijn alen net zo hard meegeprofiteerd hiervan: Wat doet een bankier die net 20 miljoen bonus heeft gehad? Op de bank zetten? Tuurlijk niet: hij betaald allereerst even 10 miljoen belasting en van de overige 10 miljoen belandt het meeste weer gewoon in de economie: hij koopt een nieuw huis, dat ding is toch ooit gebouwd door bouwvakkers die eraan verdiend hebben. Die hebben met hun verdiende geld misschien weer een nieuwe TV of koelkast gekocht enzovoort enzovoort.
Nog even afgezien van het feit of ik het eens ben met het feit of bankiers onethisch hebben lopen graaien: wij hebben er met zijn allen ook gewoon keihard van geprofiteerd. Niemand heeft zich begin jaren '90 hardop afgevraagd waar ineens al dat geld vandaan kwam, we hebben het allemaal graag aangenomen en keihard met Mach6 over de balk gesmeten, no questions asked, nu gaat het mis en hebben de banken het ineens gedaan.
We zijn er allemaal schuldig aan, dus nu niet lopen piepen, maar met zijn allen de shit oplossen. |