Ik las wederom een vreemd bericht opd e website van het FD:
Ik vraag me echt af waarom Barroso vindt dat financiele partijen aardig en lief moeten zijn voor Griekenland en de euro. Dat is gewoon niet hoe een financieel stelsel werkt. Als er iets niet in orde is dan wordt het door de markt in mootjes gehakt, als iets top is dan wordt het de hemel in geprezen. Dat gaat al decennia lang op die manier. Beursgenoteerde bedrijven zijn dit gewend en passen daar een marketing mouw aan. (Centrale) Overheden zijn dit allemaal niet gewend en worden dus gewoon opgegeten door de financiele markten.
Het verbaasd me zeer dat mensen als Barroso dit soort uitspraken doen. Wat hij eigenlijk zegt is: Als we niet volgens de regels kunnen winnen, dan veranderen we de regels. (Maar goed, Barroso is dan ook een ex-communist)
Citaat:
Brussel zal alles doen om te voorkomen dat de financiële markten in Europa een speeltuin worden voor speculanten. Zo nodig worden de handelsregels aangescherpt.
Die waarschuwende woorden tekende persbureau Reuters woensdag op uit de mond van Jose Manual Barroso, president van de Europese Commissie. De beurzen in Europa en de euro stonden woensdag opnieuw onder grote druk vanwege berichten dat Spanje en Portugal net als Griekenland financiële steun nodig hebben.
'We zullen snel handelen als nieuwe regulering nodig blijkt te zijn', zei Barrosso, die erop wees dat financiële partijen dienstverleners moeten zijn en niet te ver van die hoofdfunctie moeten afdrijven. Verantwoordelijkheid Barroso zei dat de landen in de eurozone hun verantwoordelijkheid hebben getoond met het aankondigde steunpakket voor Griekenland, en dat het nu tijd wordt dat de partijen die actief zijn op de financiële markten hetzelfde te doen.
'Een vrije markt vormt de basis voor een succesvolle economie', zei Barroso, 'maar ook een vrije markt heeft regels en naleving daarvan nodig, en als onverantwoordelijk gedrag een risico gaat vormen voor moeten de regels worden aangescherpt.'
|