Hehe, nog gasnerds!
De Henry HUB is de trading hub in de VS, gevestigd in Boston denk ik. Het is by far de meest liquide hub met een churning factor van 100+ als ik me goed herinner. Andere grote gashubs zijn die in de UK, gekend als NBP (National Balancing Point, dit heeft geen fysische locatie) en in Zeebrugge. Dit eveneens een virtuele locatie, maar systeemtechnisch gelegen op de kruising tussen de grote pijpleiding uit Noorwegen en de pijp die het Europese vastland linkt met de UK (gekend als de Interconnector). De beurs in Nederland doet ook zijn best, maar is niet zo liquide als die in Zeebrugge. Er is ook een link tussen Nederland en de UK sinds enkele jaren, de naam van die leiding ontsnapt me eventjes.
De NBP en Henry HUB traden meestal met een klein verschil omdat er op de Henry HUB zoveel meer spelers zijn. Vooral LNG is de uitgesproken arbitragemanier die door bepaalde marktspelers wordt gebruikt om te profiteren van prijsverschillen tussen de Europese gasmarkt en die in de VS. Er zijn uiteraard geen pijpleidingen tussen Europa en de VS die als alternatief zouden kunnen dienen.
Geen idee wat Mcf betekent, Dajo.
MMBtu (Million Metric British Thermal Units danku google) is een uitdrukking van capaciteit, de gassector is er zeker in geslaagd om genoeg eenheden te ontwikkelen om alles moeilijk te maken.
Ik heb inderdaad in de gassector gewerkt, Mr. Eden. Zeer interessante sector volgens mij, ik heb het wel wat minder gevolgd in de recente maanden maar dat komt wel snel terug.