@ armijn: zon soort onderzoek ben ik ook al bezig want ik verwacht de komende drie jaar nog onelooflijke stijgingen van de grondstof prijzen. Ik ben naar meerdere manieren opzoek gegaan om die stijgingen te volgen en heb er een in ieder geval al uitgesloten: de turbo!! Het is wel met een hefboom, maar door een bepaald effect zal je bijna altijd verlies maken (als je die uitlegd wilt kan ik de link ff opsnorren). Ik voorspel trouwens de grootste stijging op koper, omdat er voor windmolens en zonnepanelen veel koper nodig is om ze op het eletriciteits net aan te sluiten. Ook is er voor hybride auto's 4 tot 10 x meer koper nodig dan bij normale auto's (vraag me niet hoeveel er voor normale auto's nodig is

. Ook is er heel veel koper nodig voor hogesnelheids treinen. Een actueel voorbeeld is trouwens een koper leiding (heet dat zo?? anders koper draad) van nederland naar groot Brittannië is gelegd door zee. Daardoor is er in nl minder kans op stroomstoringen en is de aan en afvoer van stroom in nl beter. Voor zo'n leiding van 50 km zit een kern koper in met een doorsnede van 5 cm!!! Dat is dus heel wat koper!! Na wat berekeningen van mij en simon komen we op 448000 kg!!! Ik weet niet of dit klopt maar dit is in ieder geval veel. Er zijn alleen veel verhalen op internet dat een bank (jpmorgen volgensmij) een heel groot deel van de certificaten ofzo bezit. Ik snapte dit niet helemaal maar het kwam er op neer dat zei makkelijk de koers konden beinvloeden volgensmij, ik weet niet of iemand hier meer van weet?