Zoiets trekt mij eigenlijk nooit. Als je zoiets wil doen, dan kan je beter zelf iets opzetten. Wanneer het meestal in het nieuws komt en er allerlei louche investeerders lokt, dan is het al te laat. Het geld zit vaak in de laatste 3 a 4 jaar voor de piek van een 15 tot 25 jaar durende hausse. Kijk maar naar 1999, Londen enkele jaren terug, Dubai. De investeerder die actief is voor de piek, verdient ontzettend veel. Tegen de tijd dat het bij Harry mens komt ben je al te laat. Althans zo zie ik het.
Belangrijk is het om te weten hoelang de boom en bust duurt. Dubai ging vanaf 2000/2001 tot 2007 x 6 over de kop. Een appartement van 100.000 was 6 jaar later 600.000. Dus ben je er op tijd bij dan verdien je erg veel, maar al kom je te laat dan betaal je de volle mep.
Ik denk dat er nog zeker veel kansen in Brazilië liggen omdat het een grondstof economie is. Maar met villa's en appartementen zou ik wel uitkijken. Ik denk dat Landbouwgrond het aankomende jaren goed zal doen. Boerderijen en grond.
Zelf kijk ik weleens op de site
http://www.globalpropertyguide.com/
Erg goede site om eens de vastgoed wereldwijd te onderzoeken.
Al die zaken met hout en scheepvaart kijk ik niet naar. Degene die er achter zitten verdienen en wij betalen. Maar grond, en dan vooral landbouwgrond, zit aankomende jaren het geld in. Het gevaarlijke met zulke buitenlandse investeringen is de munt. Iets kan wel 20% stijgen, maar wanneer de munt 30% daalt schiet je er niks mee op. Dus we krijgen moeilijke jaren.
Of Brazilan Beach een flop zal worden durf ik niet te zeggen. Maar mogelijk zullen er aankomende jaren weer veel louche fondsen omvallen. Helaas is het niet anders. Zo gaat het altijd. Vooral omtrent de regels van fondsen met een start kapitaal van € 50.000 of meer zou de controle niet optimaal zijn.