Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajo Ik vind het sowieso vrij bizar dat wanneer je met zijn allen dezelfde munt hebt en dus hetzelfde monetair beleid volgt dat er dus blijkbaar gewoon landen zijn waar men behalve een 13e ook een 14e en sommigen zelfs een 15e maand krijgen, de pensioengerechtigde leeftijd voor ambtenaren op 53 ligt (Voor niet-ambtenaren is dat 61) en waarbij in het pensioen ook 13e en 14e maanden zijn ingebouwd.
Als je dan in je achterhoofd hebt dat ergens tussen de 25 en 33% van de beroepsbevolking ambtenaar is....
Hier werken we met zijn allen in principe tot ons 65~67e en als je eerder wilt stoppen dan moet je dat zelf opkuchen.
Waarom is dat niet in heel Europa gelijk getrokken?
Ik begin langzamerhand een beetje te geloven dat die hele euro (Nog even afgezien van de hyperinflatie die we hebben moeten doorlopen) niet zo'n goed idee was, wij zijn er nu niet bepaald mee opgeschoten.
Er bestaat nu eenmaal geen "standaard-europeaan" hoe kun je landen van rond het middellandse zee gebied nu economisch vergelijken met landen als Nederland en Duitsland? Laat staan dat daar eenzelfde monetaire politiek bijpast.
Grote vraag is imo: Kunnen we nog terug? is dat reeel? |
Europa is zeker wat opgeschoten met de Euro, denk bv aan het verdrag van Schengen die zonder de Euro niet veel voor zou stellen. En de hele logistiek-industrie naar een hoger niveau heeft getild. Ook wordt een heel groot risico voor investeerders weg genomen. Als iemand nu geld in Griekse bedrijven had (en dus ook long zat in de Griekse munt) zou zijn investering nu een lollie waard zijn, oké natuurlijk zijn veel Griekse investering nu niet veel waard meer maar het risico van valuta daling is wel weg (gedeeltelijk).
Ik vind ook dat we of Europa gelijk moeten trekken of gewoon allemaal weer onafhankelijk. Maar dan zijn we eigenlijk weer terug op 5 mei '45.