Citaat:
|
Chanos wijst op de eerste plaats naar de vastgoedsector, waar zich een zeepbel aan het vormen is die Dubai 1.000 keer of zelfs meer overtreft. Chanos: “Wanneer die zeepbel uiteenspat, kunnen de gevolgen niet te overzien zijn. Ik vrees zelfs dat de Chinese regering het spelletje vals speelt, alleen maar om de bedoeling om een economisch groeicijfer van 8% te kunnen voorleggen. Dat percentage heeft een magische betekenis in het land, want de Chinese economie moet minstens met 8% groeien om de aangroei van de beroepsbevolking te kunnen opvangen. Overigens worden zeepbellen veroorzaakt door een overvloed aan kredieten en niet door waarderingen. Daarmee heb ik perfect de situatie in China beschreven, want krediet is in het land momenteel overvloed verkrijgbaar. Dat krediet wordt gebruikt voor investeringen in goederen die deels onverkoopbaar zijn wegens een gebrek aan vraag. China produceert dus veel goederen waar geen vraag naar is.”
|
Kan niet anders dan minzaam glimlachen bij het lezen van deze onzin van meneer Chanos. Meneer Chanos slaat de plank zo gruwelijk mis...
Hij gaat totaal voorbij aan de consumentenvraag van chinezen zelf. Ook China (stedelijk gebied) is een consumptiemaatschappij aan het worden en daar is wel degelijk vraag naar producten die in China geproduceerd worden. Als meneer Chanos gelijk zou hebben: Waarom doet China er dan alles aan om de oververhitting van de economie tegen te gaan? (Drastisch verhogen van deposit-reserve ratio, wss verhogen van rente)
Ik vrag me af of hij wel eens in China is geweest.