Citaat:
|
Welke gek gaat dat goud voor deze prijs kopen vraag ik me dan af?
|
Trader Vic dus
"...
Victor Sperandeo, vooral bekend als ‘
Trader Vic', is een van de New Market Wizards uit het gelijknamige standaardwerk.
Gedragen grondstoffen zich in deze omstandigheden anders dan aandelen?
“Grondstoffenmarkten doen de laatste tijd wat de aandelenmarkten ook doen, namelijk ze verdisconteren een herstel van de Amerikaanse economie in het vierde kwartaal. Je zult zien, dat als dat herstel daadwerkelijk plaatsvindt, er op de beurs verkocht zal gaan worden. Tot die tijd kun je kopen op dips.”
“Er is het laatste jaar een bijzondere correlatie geweest tussen aandelen en grondstoffen. Normaal zijn ze vrijwel niet gecorreleerd, maar de afgelopen tijd was dat wel zo. Zowel aandelen als grondstoffen stijgen nu door de verwachting van dat herstel in het vierde kwartaal. Ik verwacht dat daar volgend jaar daadwerkelijk een einde aan komt, als dat herstel er is. Dan zullen aandelen worden verkocht, met commodities ben ik daar niet zo bang voor.”
Waarom zijn commodities momenteel een betere belegging dan obligaties en aandelen?
“Daar zijn twee redenen voor. De dollar daalt nu al in waarde en obligaties ook. Niemand
gelooft echt dat je over al die jaren echt de beloofde yield gaat terugkrijgen voor obligaties. Op het moment zie ik obligaties vooral als instrumenten om in te handelen, niet om in te beleggen.”
“De Fed doet er alles aan om het herstel op gang te brengen door het opkopen van obligaties op de markt, het zogenoemde quantitative easing. Maar heeft dat effect? Het is stimuleren door er wat nieuwe woorden tegenaan te gooien. Niemand begrijpt echt wat het is. De gemiddelde belegger kan niet eens “quantitative” spellen. Ik ook niet.”
“En het ergste is dat het doel om het herstel op gang te krijgen zo niet kan worden bereikt. Sinds eind 2008 zijn obligaties 17 à 18 procent gedaald. Als dat zo doorgaat is dat catastrofaal voor de verdere stimuleringspakketten, want de overheid kan op die manier straks niet meer naar de markt om zijn schulden te financieren. Het tweede element is de geopolitieke situatie.”
“Kijk naar Israël, Iran, Korea. De situatie daar is echt explosief, maar de markt houdt nooit rekening met oorlog. Pas toen Hitler Frankrijk binnenviel daalde de beurs enigszins. Toen hij Polen en Nederland annexeerde werd er niet of nauwelijks op gereageerd. Nu ook. Noord-Korea heeft een leger van een miljoen soldaten. En een groot deel daarvan ligt op 60 kilometer van Seoel.”
“Als daar de vlam in de pan slaat is er niets dat iemand kan doen. De mogelijke invloed van zo’n vreselijke gebeurtenis wordt systematisch weg gewoven. Iemand als ik wordt van dat soort dingen juist extra voorzichtig. Niet genoeg om aandelen te shorten, want je weet niet of het ook gaat gebeuren. Maar wel genoeg om liever grondstoffen te hebben. Die zijn een betere hedge in dat soort periodes.”
Welke grondstof is uw favoriet op dit moment?“Goud is dé belegging om nu te hebben. Je kunt me geen scenario voorspiegelen waarmee het mogelijk is dat ik met goud geld ga verliezen. Waar je weinig over leest in de media, is de carry cost (de kosten die een belegger maakt om een positie aan te houden – red.) van goud. In de premie die je voor een future betaalt zit altijd een rente-element verwerkt. Dat is zo’n beetje gelijk aan de rente op kortlopende T-bills.”
“Maar die is nu praktisch nul, dus daarmee is ook de carry cost van goud zo goed als nul. Daarmee is een van de grote nadelen van goud als belegging verdwenen, namelijk dat je geen dividend of coupon krijgt. Ik heb sinds 1947, toen de rente ook zo laag was, geen ander moment meegemaakt waarop de mogelijkheid om goud te kopen zo aantrekkelijk was. En dan heb ik het nog niet eens over de prijs van goud zelf.”
Wie is Trader Vic? Victor Sperandeo heeft meer dan 40 jaar ervaring als beurshandelaar. Hij wekte onder ander met George Soros en Leon Cooperman en staat nu aan het roer van Enhanced Alpha Management. Hij schreef al diverse boeken over zijn meest succesvolle handelsstrategieën, waaronder ‘Trader Vic: Methods of a Wall Street Master’ en, het meest recente ‘Trader Vic on Commodities’, waarin hij diverse handelsmethodieken voor de grondstoffenmarkt uiteenzet. ..."