Ik maak me een beetje boos over de bonus terreur die momenteel gaande is bij banken.
Er schijnt in Den Haag niet 1 persoon te zitten die weet hoe het er aan toe gaat bij een bank/ financiele instelling. Er zijn bijv. bonussen uitgekeerd terwijl de bank verlies draait, volgens de heren politic kan dit niet. Maar als ze hun billetjes eens zouden optillen en eens iemand uit het vak zouden sprekenzouden ze leren dat er een verschil is tussen een winstdeling en een bonus.
In de financiele wereld is het bijv. best mogelijk dat 1 handelaar bijv. 20+ miljoen draait, maar dat er 2 fluitketels aan dezelfde desk zitten die ieder 30 mio verlies draaien. Maar houdt dat dan in dat die ene trader geen recht heeft op bonus? Ik vind van niet. Die ene trader moet je zien te houden, die verdiend in elk geval nog wat, dus die moet je belonen. Bovendien: als hij niet voor jou trade, dan gaat hij wel naar een ander om daar zijn kunstje te doen. Als je met een trader een deal hebt gemaakt dat hij recht heeft op een poepsalaris (minimumloon vaak, soms ietsie meer, maar nooit VEEL meer) + bijv. 10% van zijn resultaat. Dan moet je niet zeiken als die trader 200 miljoen winst draait en je dus 20 miljoen moet aftikken aan 1 trader. gewoon betalen en blij zijn dat je die 20 miljoen betalen, hoe meer hoe liever zelfs, want voor elke euro die je uitkeert verdien je er zelf 9.
(Over de bonus betaald die trader trouwens ook nog eens HEEL dik belasting. 50%+)
Topdeal lijkt me.
op dit bericht:
De Tweede Kamer is nog lang niet tevreden met de nieuwe afspraken die Nederlandse banken hebben gemaakt over bonussen. De bonus van een bestuurslid van een Nederlandse bank mag niet hoger zijn dan zijn vaste salaris.
Reageerde Ewout irrgang (SP natuurlijk) als volgt:
Citaat:
|
'Volstrekt onvoldoende, een bonus van één jaarsalaris is nog veel te hoog. De banken doen dit alleen om onder strengere regels uit te komen. De financiële sector lijkt een Alzheimerpatiënt die de crisis al is vergeten', sneerde SP-Kamerlid Ewout Irrgang vanmiddag in een Kamerdebat.
|
Seriously: hoeveel echt goede bankiers denk je over te houden als je deze regels gaat invoeren?
Alsof de financiele crisis (Wat een wassen neus is) de schuld van bankiers is. Zolang de toezichthouders "dommer" zijn dan traders blijft het risico op een nieuw debacle aanwezig.